söndag 12 augusti 2018

Orolig natt - Grattis Alessia och Edoardo

Det blåste och regnade lite lätt igår kväll när jag gick och la mig vid halv elvatiden. Jag kollade på SMHI's radarblixt-sida och det såg ut att kunna bli både åska och mera regn. Jag tänkte att jag kanske skulle dra ur sladdar i förebyggande syfte, men la mig utan att göra det och somnade direkt. Efter ett par timmars sömn vaknade jag och kände mig så där otäckt klarvaken, som om det inte skulle gå att somna om och jag gick upp en vända och tittade ut. Det regnade fortfarande lite lätt. Bra! Jag kröp i säng igen och somnade, men vaknade till åska och dunder när klockan var två. Upp igen! Drog ur alla sladdar och kablar och stod en stund och såg på blixtarna, öppnade terrassdörren och stod och lyssnade på bruset från regnet en stund, innan jag gick till sängs igen.

Jag saknar det där smattrandet av regn på plåttaket, som jag har levt med under  över 50 år på Stenstugu. Då behövde man inte gå upp och titta efter vad det var som hände, för då var det ingen tvekan om vad det var för väder. Tänk så härligt det var när man låg där i sängen och hörde det där efterlängtade regnet. Här måste jag verkligen gå och titta efter om det regnar eller inte.

 Jag vaknade strax efter åtta i morse och när jag kom upp kunde jag konstatera att det är ca 10 grader kallare i dag än igår och att det kommit ungefär 22 mm regn i min nya regnmätare.

Det här är grannens regnmätare och det var lika mycket i den
Det blåser och det är mulet, men mellan lite lätta skurar tittar solen fram då och då. Något shortsväder är det inte i dag och nu börjar man känna igen den svenska sommaren. I dag får man nog hålla sig inne.

I dag fyller Edoardo, mitt yngsta barnbarn och hans fästmö Alessia 24 år. Jo, de är födda på samma dag och de är dessutom BB-kompisar, även om de inte blev medvetna om det förrän i vuxen ålder. Edoardo är på semester på Sicilien just nu och han har det varmt som bara den. Där lär det ska bli 35° i dag och solsken, men Alessia, som är kvar på Gotland,  får nöja sig med mycket lägre (behagligare) temperatur.

Grattis båda två!

16 kommentarer:

Monica sa...

Vi fick också lite åska och regn igår, men på dagen och bara ca 5 mm. Och så är det mycket svalare idag, bara 21 grader och soldis. Så skönt att kunna röra sig utan att svettas hela tiden!
Grattis till din dotterson och hans fästmö, så ovanligt och rart att dom känt varandra sen första stund!
Jag minns också, med saknad,ljudet av regnet mot det tunna taket i vår sommarstuga när jag var barn! Mysigare ljud att somna till fanns inte! Och att vakna på morgonen av att mamma skrapade askan ur kaminen, för att sätta en ny brasa...ovärderliga minnen!
Ha en fin söndag, kram, Monica

Ingrid sa...

Vi får ta vara på våra minnen och glädjas över dem!
Hoppas att du också får en fin söndag.
Kram, Ingrid

http://kraka.moah.se sa...

Här regnar det också och jag kan inte bestämma mig om jag ska klä mig efter vädret och göra en liten shoppingutflykt eller sova middag en stund. Snacka om dagens ilandsprobelm... :-)

Kram

Ingrid sa...

Jag har faktiskt syndat och strukit en rätt stor hög, som legat till sig i väntan på svalare väder.
Kram

znogge sa...

Grattis till dem båda! Lite lustigt att de är BB-kompisar men min syrrar har också en sådan.

Kram och ha en bra söndag!

Syster Kerstin sa...

Så snart man ser på väderkartan så är det regn och ruskmoln över sydöstra landet men det missar alltid LIDINGÖ ! I natt fick vi 7 mm , inte mycket att skryta med. Kolsvarta moln överallt och runtomkring , men ingenting händer just här !!!

Vi önskar dig en fortsatt trevlig ( och blöt ) söndagseftermiddag !

Ingrid sa...

Det kunde ju ingen tro att de skulle bli ett par.
Kram och tack detsamma!

Ingrid sa...

Det ser inte ut att bli något mera regn, men det blåser hemskt. Jag har fått rädda pelargonen som vält med kruka och allt och ställt den i lä av väggen.
Kram

Carita Liljendahl sa...

Det är mysigt med åska, men naturens krafter ska man inte underskatta.
Regn behövs, i dag har det regnat nästan hela dagen hos oss, sakta och stilla som sig bör för att jorden ska hinna dra in vattnet.

Ingrid sa...

Åska ska man verkligen ha respekt för.
Den typen av regn som ni har haft är verkligen bra för naturen.
Kram

Lena i Wales sa...

Tråkigt med ditt datastrul, men bra att du har fått ordning på det nu.
Gillar inte åska, men inte mycket att göra. Regn behövde ni i alla fall.
Ha en skön söndagskväll!

Gunnel sa...

Jag är oerhört glad att du fortsätter med bloggen även om det blir i annan skepnad. Regn har vi också fått ganska rejält nu...igår kom det 26mm. Det var välbehövligt. Kram

Bettys beundran sa...

Ser i ditt tidigare inlägg att till kaffet tar du en gotlandsbulle. Fortfarande efter 50 år som fastlänning så är det livskamratens favorit till kaffet. Ja, att vara vänsterhänt är som tur fullt accepterat i dag.

Ingrid sa...

Det här blev en bra lösning tycker jag.
Kram

Ingrid sa...

Så skönt att ni också har fått regn!
Vi vill ha mer av den vara, men det kommer säkert.
Kram

Ingrid sa...

Visst är det bra att ingen tvingas att använda höger hand numera.
Kram