tisdag 7 augusti 2018

Var brinner det nu någonstans?

Nu ska larmsignalen tjuta för alla bränder. Från och med onsdag, kommer räddningstjänsten att använda sig av signalsystemet "Hesa Fredrik" vid larm om bränder i skog och mark. Signalen kommer att ljuda över hela Gotland – men gäller endast för brandpersonal.
Det här meddelandet gick ut den 25 juli och i dag, när jag kom ut vid niotiden för att gå till vårdcentralen, avbröts tystnaden i Klintehamn av Hesa Fredrik och larmet höll på hela vägen dit. Alltså brinner det någonstans på Gotland, men jag har lyssnat på radion och jag har kollat på helagotland.se, men inte lyckats klura ut vad som utlöst larmet. Olycksbådande lät det i alla fall!



Det var mitt första besök på vårdcentralen sedan Unicare tog över och anledningen var att AK-mottagningen på Visby lasarett, som håller koll på mig, ville ha ett blodprov. Eftersom jag har förmaksflimmer äter jag Pradaxa, som är ett blodförtunnande medel, och en gång varje halvår vill de kolla att mina njurar fungerar som de ska. Snabbt och smidigt fick jag blodprovet taget och behövde inte ens sitta ner och vänta och i mitt vänstra armveck syns inte ett spår av angreppet från vampyren. Hon kunde sin sak!

I eftermiddag ska jag till Kupan och jobba, så jag hoppas att värmen håller sig under 25° i alla fall. Nu pågår Medeltidsveckan, så det kanske inte är så mycket folk på samhället som det var förra tisdagen, för då hade vi det i snärjigaste laget.

 Ha en fin dag!

8 kommentarer:

Monica sa...

Förstår om det känns olycksbådande att höra hesa Fredrik och veta, att det betyder brand! Men bra med larm förstås. Vilken konstig tid det är...
Så skönt, att du upplevde nya vårdcentralen så positivt! Jag minns ju hur besviken du var när du trodde att den skulle läggas ner eller i alla fall sakna läkare.
Här verkar det bli en varm dag igen men i morgon slås rekordet: Det spås bli över 35 grader!!! Då stannar jag inomhus.
Men det spås även 10-20 mm regn och 24 grader på fredag - det ser jag fram emot!
Ha det så bra på Kupan idag, kram, Monica

znogge sa...

Bra att de håller koll på dig och att provtagningen gick snabbt och smidigt. Själv känner jag nästan att det finns risk för större oro om Hesa Fredrik ska höras av alla varje gång. Men kanske tänker jag fel och att det egentligen är ett bra alternativ.

Kram och god kväll!

Ingrid sa...

Det verkar som en ganska desperat åtgärd, men dagens larm var ingenting att oroa sig över - Tekniskt fel!
Trevlig kväll själv!

Ingrid sa...

Det blev en ganska behaglig eftermiddag med "lagom" mycket folk så att tiden gick fort. Varmt var det, men jag har en fläkt på golvet bakom disken, så det var drägligt.
Kram

Astrid sa...

Otäckt att höra, men förmodligen nödvändigt
Vi har klarat oss bra från bränder här
Som liten var jag rädd för skogsbrand
Det hade brunnit en sommar ett område större än det som brann förra gången i Sverige
De vuxna pratade så otäckt när de nämnde det

Ingrid sa...

Den här gången var det ingen brand utan ett teknikts fel efter ett åsknedslag i lördags.
Visst är det otäckt med brand.

http://kraka.moah.se sa...

Var det så klokt? Har man tänkt att införa en fjärde sorts signal? Eller ska man använda sig av en av dem man redan har? Hur ska man då få gemene man att göra det man förväntas om vi lär folk att signalen bara är för brandmän? Ett av de stora problemen, som uppenbarades då Hesa Fredrik löpte amok här i Stockholm förra sommaren, var att folk dels inte kan skilja på de tre olika signalerna dels inte vet vad mman förväntas göra.
Då signalen löpte amok var det VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten) som ljöd. Mne många trodde det var flyglarm (inte så konstigt efter att man piskat upp en nästan hysterisk rysskräck igen). En av mina vänner blev så rädd att hon började förbereda för att fly och fyllde badkaret med vatten osv.
Själv utgick jag från natt det var brand i nära beläget industriområde. Gick in och stängde dörrar och fönster (som ju ingår i instruktionen) och letade information. Efter ca 15 minuter visste jag att det var ett falsklarm som man inte lyckades stoppa.
Jag tycker nog att man ska vara försiktig med larmet och om man nu vill ha det vid brand så ska det vara ett VMA och då också finnas adekvat information om branden just till allmänheten. Annars kommer vi att få problem när det verkligen är ett VMA.

Skönt att det fungerade så bra på vårdcentralen! Jag har varit och tagit prover några gånger på Kista vårdcentral tidigare i år och det fungerade också bra, men var förstås kö. Det är väl rent allmänt lite större befolkning där. in erfarenhet av vårdcentraler är annars inte den bästa. Men att bara ta prover fungerade bra. Jag hade beställt remisser från Werlabs. Något som man kan ha lite dubbla åsikter om. Jag både kan tolka och, i just det här fallet, behandla det som felades mig. Men det är dyrt och man borde kunna få bli tagen på allvar på sin vårdcentral. Vilket man tyvärr inte alltid blir.

Kram

Ingrid sa...

Det hela är ganska förvirrande faktiskt. Om det börjar brinna någonstans ska Hesa Fredrik ljuda över hela Gotland, så alla brandkårer och frivilliga brandbekämpare ska störta sig iväg, i princip innan de vet vad det rör sig om.
I dag fick jag veta via Facebook att dagens larm bara var ett tekniskt fel sedan ett åsknedslag i lördags. Ingen info varken på gotlandsradion eller via helagotland.se talade om vad som hänt. Hur ska man veta vad som gäller egentligen.
Jag är mycket nöjd med mitt besök på Unicare, men de har fått en hel del kritik, bland annat för att det är svårt att få kontakt med dem.
Hoppas att du har en fin kväll!
Kram