fredag 7 september 2018

Flaggdag

I dag hissar jag flaggan för mig själv, för jag fyller år. Inget jämt eller så, men när man blir så här gammal får man väl vara glad för varje år man får vara med. Solen skiner och det är en varm och härlig fredag och nästan 22° så här vid tolv-tiden.

Lite smolk i glädjebägaren ska det ju alltid vara, för i morse när jag duschat och tvättat håret, tänkte jag sätta in en kaka i ugnen, som jag ska bjuda på i kväll när barn och barnbarn kommer hit. Ett par minuter fick ugnen vara på, sen gick strömmen. IGEN! Ungefär 1½ timmes avbrott blev det och medan jag väntade på att den skulle komma tillbaka garnerade jag en smörgåstårta. Som läget på elfronten är just nu får man gardera sig och planera lättlagat, som inte behöver belasta Geab.

Håret hann dock bli alldeles torrt, så det fick jag blöta ner lite innan jag fönade det, men det ser ändå inte ut riktigt som jag tänkt mig. Kakan är klar, men det kändes lite oroligt innan jag kunde plocka ut den från ugnen. Skulle den hinna bli gräddad innan nästa avbrott!

Redan igår fick jag en blomma. Tack Ann-Marie!
Det är ett tag sedan jag var hemma och firade födelsedag, för så här i början av september är jag ofta ute och rör på mig.
  • Förra året var jag och hälsade på hos min syster Kerstin på Lidingö  och jag blev bjuden på afternoon-tea på Grands veranda.
  • 2016 var jag på Sicilien och årsdagen tillbringade jag på Arlanda, på väg hem. Födelsedagsmiddagen blev strömmingsflundra och potatismos på en restaurang på Skycity.
  • 2015, då jag fyllde 75 år, var jag också på Sicilien och dagen firades med middag på kvällen på La Spelonca tillsammans med Eva, Claudio och Claudios syster Theresa. 
  • När jag fyllde 74 år bjöd Krister och Thomas på födelsedagsmiddag.
  • och det gjorde de även på min 73-årsdag. 
  • När jag fyllde 72 år bjöd jag mig själv på Rondo där Lasse Ericsson hade en bejublad föreställning. 
  • 2011 var vi mitt i flytten, så då orkade jag inte fira alls.
  • 70-årsdagen firades dock hemma på Stenstugu med "mottagning" på dagen och sen var vi och åt middag på Donners Brunn på kvällen. 

Vilken välsignelse att man har en blogg som hjälp när det gäller att friska upp minnet. 😊

Trevlig helg!

20 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Märkligt med alla era elavbrott!
Men det blev kanske en kaka ändå och en stor grattiskram ska du ha på din födelsedag, hipp hurraaa!

http://kraka.moah.se sa...

Grattis ännu en gång!
Hoppas strömmen håller sig så du får fira i lugn och ro.
Kram

znogge sa...

Ett stort grattis på din dag! Vilken otur att det blev ett strömavbrott precis när du var i baktagen. Ärligt talat så tycker jag att elleverantören får skärpa sig nu.

Kram och ha en härlig födelsedag i trevligt sällskap!

Helena sa...

Grattis på födelsedagen! Hurra hurra hurra.

Ingrid sa...

Tack Carita!
Kakan är fixad.
Kram

Ingrid sa...

Tackar!
Det hoppas jag också. Att vi får behålla strömmen alltså, men i kväll är vi inte så beroende av den. Jag får väl koka kaffe i tid och hälla på termos.
Kram

Ingrid sa...

Tack Znogge!
Visst kan man tycka att de får ta och skärpa sig.
Kram

Ingrid sa...

Tack Helena!
Kram

Geddfish ♥ sa...

Födelsedagsgrattis 🎂☘️🌺🇸🇪
Ha en fortsatt trevlig dag!
Kram, Gerd

Ingrid sa...

Tack Gerd!
Kram 💕

Kicki sa...

Jag är totalt bedrövlig på att minnas födelsedagar och värre blir det med åren.
Så trevligt att du får vara hemma och bli firad den här gången, Jag misstänker att det blir god mat hos killarna.
Grattiskram från oss!

Bittan sa...

Ett stort GRATTIS på din födelsedag!
Grattishälsning från Bittan

Monica sa...

Stort grattis än en gång! Strongt gjort av dig att fixa en mottagning hemma alldeles själv och smörgåstårta är ju ett säkert kort!
Otur IGEN med strömmen, vad händer med ert elnät?
Hoppas att du har en riktigt bra dag!
Födelsedagskram från mig!
Monica

Ingrid sa...

Idag har vi träffats här hemma hos mig och ätit smörgåstårta.
Tack för kramen!

Ingrid sa...

Tack Bittan!

Ingrid sa...

Tack Monica! Det blev en bra dag och kväll tillsammans med barn och barnbarn.
Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Ett stort GRATTIS så här i efterskott! Det lät som om det skulle bli en liten fest med släktingarna i år, så ni hade förmodligen jättetrevligt. Och du hade valt en perfekt sommardag att fylla år!!
KRAM - Susie

Ingrid sa...

Visst lyckades jag med vädret!!
Kram

sjusoverskan sa...

Stort grattis i efterskott!!! Jag har inte haft tid med bloggen ett tag så jag missade din dag.
Kram Inger

Ingrid sa...

Tack så mycket!
Kram ♥