lördag 27 oktober 2018

Det är regn, det är rusk, det är GGN

I dag går Gotland Grand National av stapel på Tofta skjutfält precis som vanligt och jag såg starten (på TV). Det var väl inte riktigt lika skitigt som vanligt, men efter en regnig natt sprutade ändå lervällingen om motorcyklarna. Tänk att det här kan vara så roligt!?


Jag sov länge i dag, men det gör inte så mycket, för det är en riktigt blåsig och regnig dag som ska fördrivas. Någon promenad blir det inte, utan jag håller mig inomhus. Jag satt länge vid köksbordet med kaffekoppen och tidningen och lyssnade på Ring så spelar vi och sedan på Melodikrysset, där förvirringen var total ett tag, för krysset stämde inte, men jag kom på var felet låg och sedan gick det alldeles utmärkt. 

Det är Sabina som har namnsdag i dag och hon har haft namnsdag den 27 oktober i Sverige sedan medeltiden. Ursprunget var en romersk kvinna på som led martyrdöden på 100-talet. Personligen känner jag ingen med det namnet, men jag har dock en gammal släkting, som mamma ofta talade om och det var hennes mormor Sabina. Jag fick aldrig träffa henne, inte vad jag vet i alla fall och mormor har jag inte heller något större minne av. Det är lite "saknesamt" att aldrig ha fått umgås vare sig med far- eller morföräldrar.

Mormorsmor Sabina Klintberg
Trevlig lördag!

12 kommentarer:

Monica sa...

Här har kylan slagit till idag och här är bara 4 grader för närvarande och det kan bli frost i natt!
Vi är bjudna på middag hos äldsta dottern ikväll och där är båda de andra döttrarna och fem av barnbarnen, så det blir en riktig familjemiddag. Tyvärr mår jag ju inte så bra, läkarna blir inte kloka på vad min huvudvärk beror på - det har varit många turer...
Men middagen vill jag ju förstås gå på!
Hoppas att du får en skön innesittardag, man får väl börja vänja sig vid sådana nu...
Kram, Monica

skogsnuvan sa...

Jag känner inte heller någon med det namnet

http://kraka.moah.se sa...

När jag åkte från jobbet i morse var det lite snöblandat regn. Men det gick över. Kylan satt dock i och det är verkligen kallt ute.
Kram

tigerliljan sa...

Känner nu att det är läge för den första kommentaren - jag har läst länge, men aldrig kommenterat, men i kväll har jag tagit ditt råd om cointreau mot hosta ad notam.

Ingrid sa...

Så trist med din huvudvärk Monica!
Hoppas att läkarna snart kommer på varför du har den.
Kram

Ingrid sa...

Förutom min mormorsmor vet jag bara en popstjärna, Sabina Bumba, tror jag hon heter.

Ingrid sa...

Vi har bara haft en 4-5 grader varmt i dag, så det kan nog bli snö när som helst.
Kram

Ingrid sa...

Tack för att du ger dig tid för en kommentar. Det gläder mig!
Jag hoppas att cointreau´n hade avsedd effekt!

sjusoverskan sa...

Förstår inte det roliga heller...att köra mc i lervälling!
Mamma och pappa hade en hund, som hette Sabina, en labrador.
Jag har haft förmånen att bo hos min mormor i fem år och mormors mamma var ofta på besök. Farmor och farfar hade jag också dagligen så jag är bortskämd med att växa upp med äldre människor.
Kram Inger

Ingrid sa...

Det är något jag har saknat, men jag hade i gengäld snälla och omtänksamma fastrar och farbröder.
Kram

Åke sa...

Ja det där med motorcyklar... jag har kamrater som åkt härifrån och ned, för att åka den omtalande tävlingen. De har berättat hur färgorna varit fyllda till maxgränsen. Men har man åkt den så har man :) Jag fick aldrig intresset att hoppa runt så där, däremot att åka fort på plan asfalt. Jag hade ett mål att få åka runt på Gotland Ring efter jag varit där på ett studiebesök innan det hela var klart... jag har åkt buss där i alla fall �� Var riktigt imponerad av målgången där han som konstruerat banan (finske mannen jag glömt namnet på) stod i bussen och uppskattade hastigheten både på bilar och vad mc skulle göra för hastighet vid den naturliga läktaren i det gamla brottet. Det finns också en kulle som är unik där man inte såg banans slut i en lätt kurva... jag tänkte: Här ska jag "stå på" med min Yamaha �� Och målgången ska jag nog passera 300 km/h då �� Jag hade beslutat att åka två år och skulle kliva av hel. Och det gjorde jag. Några tyckte jag var tokig om satte sig på en sån där maskin, men han som åkte med mig första gången sa: Du är född på den där, och en annan sa också: Den har du haft ett tag efter ett stopp på E4:an efter vi åkt ett tag. Nej det är 5:e gången jag sitter på den, då sa kvinnan: Då kör du bra! Man når liksom olika inriktningar med maskiner, jag ville åka slätt på asfalt så nära alla gravitationen mot jorden som möjligt med farten som tjusning.

Ingrid sa...

Gotland Ring är populärt och jag har flera nätvänner som varit på ön för att köra där. GGN har jag lite svårt att förstå tjusningen med, men det är ju många som gillar så ett lerbad.
Trevlig helg!