onsdag 10 oktober 2018

Jag fick en kram vid frukosten...

...av en två meter hög giraff! Det var Lollo som var på besök och strax innan han  kom var det Bernie, en stor teddybjörn, som gladde barnen. Det här måste vara ett hur bra ställe som helst för barnfamiljer och barn är det gott om. Det är så pass gott om dem så att jag ångrar min halvpension, för gårdagens middag var lite av ett trauma.

Först var det ju åska och regn och det var verkligen ett ordentligt oväder, men när det började bli dags att gå till matsalen hade det tagit av lite, så jag vågade mig ut i alla fall. När jag kom fram var det kö från den enorma matsalen ut genom loungen och ut genom dörren och där stod man ute i åskvädret och vågade nästan inte ha paraplyet uppfällt.

Inne i matsalen var det ett enormt oväsen och inte bara av skrikande barn, utan uppe i taket snurrade stora fläkter, som höjde ljudnivån ännu mera. Jag fick ett bord till slut och jag måste säga att de utnyttjar it-tekniken till fullo här. När jag checkade in igår, skannade de mitt pass och när jag nu kommer till matsalen eller baren räcker det att lämna fram nyckelkortet. Alla servitörer har en liten surfplatta och när de lägger mitt kort på den, kommer bilden från passet upp och så står det vad jag har för typ av tjänst och likadant är det om jag köper något att dricka t ex. Det är bara att lämna fram nyckelkortet, de knappar in vad jag har beställt och  så får jag kvittera direkt på plattan och betala sedan när jag checkar ut från hotellet.

Om man bortser från enormt stressade servitörer och diskplockare, den höga ljudnivån och trängseln, så var maten i alla fall bra. Det smakade mycket gott och där fanns mycket att välja på. När jag gick därifrån, stod det fortfarande folk och köade för att få ett bord. Jag skröt lite igår om hur stort det här stället är, men kan nog konstatera att stort inte alltid är bäst. Jag har haft halvpension på många hotell,  men något liknande har jag aldrig upplevt tidigare.

Efter den matsalsupplevelsen var jag tvungen att stärka mig lite och stannade till i loungen, där jag beställde en Irish Coffee, som var riktigt god och trevlig underhållning blev det när väl barndiscot tog slut. Där dök det upp en stor grön sköldpadda, som alla barn skulle krama och inte bara barnen, det fanns minsann mammor också, som gick fram och fick sig en kram. När kramandet var avslutat blev det ett trevligt musikquiz och sedan kom duktiga artister och tolkade andra artister. Vid halvelva-tiden gick jag hem till mig och då hade åskan och regnet avtagit betydligt.

Jag somnade omgående och sov jättegott. Sängen är otroligt skön, fönstret är på höger sida, precis som hemma, så när jag vaknade i morse var jag inte helt klar över var jag befann mig, men det klarnade givetvis. Jag gick  upp och tog mina piller och så kröp jag ner i den goda sängen igen och låg nästan till nio. Då var det dags för frukost och den gick lite lugnare till än gårdagens middag. Få se hur det blir i kväll.

Efter frukosten gick jag ut på en promenad och upptäckte att bakom hotellet ligger de här kanalerna och dem kommer jag ihåg från förra gången vi var här.

Det var ganska soligt och alldeles stilla, så det blev varmt, så jag vände tillbaka till hotellet och bytte om från långbyxor till kjol och linne och bestämnde mig för att gå till stranden och titta.

Stranden och strandpromenaden är helt fantastisk och sträcker sig hur långt som helst. Jag trodde att jag skulle gå så långt det gick, men jag fick vända till slut. Inte var det så mycket folk på stranden, men några stycken i alla fall.

När jag kom tillbaka till hotellet kollade jag upp var restaurang La Traviata ligger, för jag fick ett SMS från Vingresor om att utflykten som jag ska åka på i morgon utgår därifrån. Den restaurangen var det lätt att hitta, för den ligger bara tvärs över gatan. Jag satt faktiskt och tittade på den igår kväll och såg hur fridfullt det såg ut att vara där. Ja, ja, man gör sina misstag!

"Mitt" hus

Jag satte mig ute och åt lunch och tänkte att jag skulle ta med en bok och gå och lägga mig i en solstol, men molnen svartnade,  det började blåsa och åskan mullrade på avstånd och nu vräker regnet ner igen. Det är tur att jag har datorn att leka med och nu tror jag att jag ska se ett avsnitt av Hinterland. Igår blev det ju inte av att se varken det ena eller det andra. Wifi´n funkar alldeles utmärkt här och gratis är den också. Det är verkligen en välsignelse att man lugnt sätta på mobilen och lyssna på Gotlandsradion.

Hoppas solen lyser på er där hemma!

Susie på Stjärnarve... sa...

Stackare - jag känner igen det där med att man inte har nån ork till ungar som istället för att prata skriker hela tiden! Jag antar att det inte var några spanjorer som bodde på hotellet, ders barn verkar vara uppfostrade att kunna föra sig på restauranger, medan dom svenska ungarna får göra lite som dom vill. Det var ju tur att maten var bra iaf!!
Vi har som sagt bott i Pollensa på Motelyn ett antal gånger men där fanns då - vet inte hur det är numera - något badstrand så då fick man åka till Alcudia. Vi har dock bott där en gång också, på ett ställe som hette SesFotges. Mycket bra och så låg det precis vid stranden där vi nästan var ensamma jämt. Folk badade istället i poolen.....
KRAM/Susie

Unknown sa...

Men åh, så jobbigt det låter med långa köer till middagen och stojande barn i matsalen. Det är inte så man vill ha det på sin semester. Nästa gång får du boka ett hotell som inte är barnvänligt ;) Hotell med Bamseklubbar och barnpooler aktar vi oss för numera - faktiskt 'ända sedan barnbarnet blev ett vuxet barnbarn.
Hoppas nu att de blir lite lugnare till dagens middag och att vädret stabiliserar dig.
Varm kram,
Gigi

Gunnel sa...

På semestern vill man ha lite lugn och ro, och att stå och köa ute i åskväder är väl kanske inget man önskar sig. Hoppas du blir nöjd med utfärden. Kram

http://kraka.moah.se sa...

Nej, det där hotellet verkar inte vara något för mig. Jag behöver lugn och ro. Annars ser det ju bra ut. Men jag ska, eventuellt, åka någonstans februari-mars, och då kan man ju inte åka till Mallorca. Vill ha bra internet så jag kan plugga, vi har ju allt via nätet utom de få obligatorisk samlingarna. Men får se hur det blir, har lite annat resande i tankarna och då får solsemester ligga på vänt. Det är en Jerusalemresa med Ekofilosofiska föreningen, de jag var i Frankrike med nyss, som jag har i tankarna. Men jag vet faktiskt inte om jag orkar. Är resmätt vad gäller gruppresor just nu.

Hoppas du får en lugnare middag idag!

znogge sa...

Numera väljer vi bort hotell med barnklubbar för jag är omgiven av barn dagarna i ända och på semestern så vill jag ha lugn och ro. Även all inclusive brukar också gå bort numera eftersom det oftast blir som att äta i en skolrestaurang och den biten kan jag. Då är det roligare att leta upp någon trevlig och mysig restaurang där lokalbefolkningen äter.

Kram och ha det fortsatt gott i alla fall!

Ingrid sa...

Det såg inte ut att vara någon bra strand där och det var fullt med gegga och skräp på den lilla remsa som fanns.
Kram

Ännu är det oro i luften, för det har regnat i omgångar i em.

Ingrid sa...

Utfärden är inställd p g a vädret. Vi skulle just till de trakter som fick svåra översvämningar igår.
Kram

Jag var på Cypern i början av mars ett år och hade det riktigt bra.

Laila Ö sa...

Låter som en jobbig middag, tur att maten var god. Här har vi haft ett härligt solsken hela dagen. Jag gick min promenad men maken satte igång att jobba. Till lunch blev det kroppkakor på Hamnkaféet. Jättegott. Gräsklippning och rabattrensning har jag hunnit med i eftermiddag. Hoppas du får bättre väder framöver.

Ingrid sa...

Jag tycker om att ha halvpension. Det är inte roligt att gå ut och sitta ensam på restaurang på kvällen.

Monica sa...

Vi bodde på ett hotell med Bamseklubb när vi var på Menorca, annars väljer vi gärna små hotell och gärna utan pool, så blir det lite lugnare. Vi badar ändå bara i havet...
Tråkigt att det var så stökigt vid middagen igår, hoppas att det blir bättre ikväll! Och hoppas att vädret förbättras; det var ju otur med utfärden!
Här har vi haft ett underbart sensommarväder med 18 grader i skuggan idag!
Det ska bli så roligt att höra mer från din resa!
Kram, Monica

Ingrid sa...

Jag förstår att man skulle varit på Gotland den här veckan och inte på Mallorca!
Kram

Det ser faktiskt ut som om det kommer att bli stabilare väder, men i dag har det också regnat i omgångar, så man får nog beväpna sig med paraply i kväll.

Geddfish ♥ sa...

Jag hade garanterat blivit tokig av alla barnskrik och glam, hur barnkär jag än är. Sigge och jag upplevde faktiskt detta ett par gånger om.
Du har ju mycket på pluskontot ändå och finner väl din egen väg att kunna njuta av vistelsen. Skönt att du inte var på den östra sidan av ön.
Varm kram, Gerd

Ingrid sa...

Det är ju där jag är! Det är bara ca tre mil från Alcudia till den värst drabbade orten där det föll 220 mm regn på ett par timmar.
Nu åskar det igen!

Geddfish ♥ sa...

Oj, då! Fel uppfattat av mig. Jag har aldrig varit på Mallorca.
Var rädd om dig! Kram

Ingen fara Gerd!

znogge sa...

Nej, det kan jag förstå och då känns halvpension smidigt. Hoppas det blir lugnare resterande kvällar.

Åke sa...

Regn och rusk... tur du har Hinterland att falla tillbaka på �� Jag är på säsong två, del fyra tror jag... Rektorn och Greta såg jag igår...

Bosse Lidén sa...

Det är svårt att få alla dessa val att bli bra. Förstår din inställning. Jag skulle nog inte ha trivts i den kön och med ungar överallt. Att sängen är skön är viktigt.
Kram Bosse

Ingrid sa...

Då har jag hunnit se ett avsnitt mer än du. ♥