onsdag 24 oktober 2018

!!! Varning !!!

Det är så tråkigt och det känns så skämmigt, men det är tydligen så att ju äldre man blir, desto intressantare blir man för bedragare av olika slag. Det är väl bara att inse att man anses vara ett lättfångat byte och vi äldre har ju också lärt oss att vara artiga och tror de flesta om gott. Att man alltid måste vara misstänksam och tro att människor försöker luras är jättetråkigt. Jag skulle helst vilja låta bli att skriva det här inlägget, men hoppas att jag kan göra lite nytta med att lägga ut det.

I dag när jag var på Kupan och jobbade ringde det en kille från Elgiganten och frågade när han kunde komma ut och leverera varorna jag köpt.

- Vadå köpt? Jag har inte köpt någonting! Jo, det hade jag. Jag skulle ha köpt en tv för 17.000:- i måndags.
-Absolut inte, jag har inte köpt någonting.
-Jaha, då har ditt ID blivit kapat, då måste du spärra dina konton, vänta litet så ska jag koppla om dig......

Kunderna stod på rad och jag var tvungen att bryta samtalet och det var ju lika bra, för när jag kom hem kollade jag först mina konton och där såg allt helt ok ut. Jag gör inte flera affärer än att jag har koll på dem och sedan spärrande jag för säkerhets skull mitt allkort, innan jag googlade på Elgiganten och bedrägeri och hittade jag den här artikeln.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi4lKS_vJ_eAhULFywKHaDhA9IQFjAAegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.metro.se%2Fartikel%2Fnya-bedragare-utger-sig-f%25C3%25B6r-att-vara-elgiganten-nu-varnar-polisen&usg=AOvVaw0YCxU96TYZrI8z-930XBIt
Klicka på bilden om du vill läsa mera
Det var ju tur att kundtrycket var så hårt att jag inte hann avslöja koden till mitt BankID. 😡

Polisanmälan tänker jag inte göra, för polisen kan ändå inte göra någonting. Jag fick ett meddelande  från dem häromdagen om att min förra anmälan var nedlagd.

16 kommentarer:

Monica sa...

Åh, vad man blir arg och ledsen!!! Visst är det tråkigt att man alltid ska behöva vara misstänksam!
Bra att du varnade!
Kram, Monica

skogsnuvan sa...

Men nog är det väl själva faaaan

znogge sa...

Men så arg jag blir av att läsa om sådana här bedrägerier. Det värsta är att en del går på det. Tyvärr får de kanske inte ens tillbaka sina pengar vilket är väldigt sorgligt men det gäller att vara kritisk i sitt tänk.

Kram och god kväll!

Geddfish ♥ sa...

Hörde precis på radio att en kvinna här omkring blivit bedragen. Hon blev av med 130.000 kr i ett nafs. Bedragarna sa sig komma från Nordea och på nummerpresentationen visades också Nordea, men de hade använt sig av en app, som kan visa Nordeanummer. Och det handlade om att "Nordea" ville varna för en kapning på 15.000 kr, och att hon skulle uppge sitt BankID vilket hon gjorde och banken säger att hon varit oaktsam.

Tusen tack för att du informerar och vilken tur du hade upp i allt. Men Guuud, vad arg jag blir! Det här är de nya bankrånen......

Godkvällskram, Gerd

Ingrid sa...

Jag kände att jag var tvungen!
Kram

Ingrid sa...

Visst är det!

Ingrid sa...

Man måste vara väldigt kritisk i sitt tänk!
Kram

Ingrid sa...

Det är så himla tråkigt att behöva bli utsatt för sånt här. För min del hoppas jag att det är utagerat, men som de håller på kan man nog aldrig känna sig helt säker.
Kram

Husbilen-Ellen sa...

Fy så trist att bli utsatt för olika bedragare! Nog gäller det att vara observant hela tiden. Kramar

sjusoverskan sa...

Det är rent ut sagt för dj.....t att sånt sker, blir så arg!!!
Tur att du inte lät dej luras den här gången heller.
Tröstekram Inger

Gunnel sa...

Det är visst alltid högsäsong för bedragare, för man läser dagligen om liknande saker. Det är trist att man inte vågar lita på någon människa längre. Att råna eller lura äldre personer är oerhört fegt. Kram

Astrid sa...

Men så jobbigt.

Ingrid sa...

Tack Elisbeth!
Kram

Ingrid sa...

Tack Inger!
Kram

Ingrid sa...

Visst är det hemskt!
Kram

Ingrid sa...

Det är såååå trist!
Kram