fredag 24 augusti 2018

På äventyr i Visby

I dag hade jag bestämt med Ann-Marie att jag skulle åka till Visby och hälsa på henne, för hon ville visa mig alla nybyggena på A7-området. Jag har ju sett dem från vägen, men aldrig varit inne där och tittat.

 Det var soligt och fint i morse, men man varnade för att det kunde bli åska och regn senare fram på dagen, men ännu har det inte synts till något regn här i Klintehamn i alla fall (vid fem-tiden). I Visby mulnade det till vid tretiden och det kom några stänk på fönsterrutan, men sen ser det ut som om regn- och åskmolen dragit vidare.  

Jag tog bussen till stan och så kom Ann-Marie och mötte mig vid busstationen. Hon körde hem, för vi skulle ju hämta Baxter och sen gav vi oss av till fots. Ännu finns det områden där det är obebyggt och vi gick vid sidan av de stora byggplatserna på gröna fina stigar. Det var precis som att gå ute på landet. Vi passerade koloniområdet, där det såg väldigt fint ut och vi kom förbi Visby återvinning där kön av bilar som ville lämna skräp var lång.

Slånbärsbuskarna har nya blommor och mogna bär på samma kvist
Ett äppelträd som fullkomligt dignar av frukt. Det har nästan mer äpplen än blad
Baxter och Ann-Marie i Krookska dungen
I Krookska dungen har jag aldrig varit förut och den påminde mycket om Masshagen med fina stigar och tät grönska. Ett riktigt fint rekreationsområde mitt bland all modern bebyggelse. Det är tur att den är fredad så att den kan få förbli det. Antalet kojor visar att den är populär bland barnen.
Här byggs det överallt
Ada Blocks gata
Vad ska man säga om den här bebyggelsen egentligen? Att den är "arkitektritad" kan man ju inte undgå att se, men nog tycker jag att den är bra ful. Jag undrar vad Ada Block skulle ha tyckt, om hon visste att  gatan där utanför hade fått namn efter henne.

Baxter orkade nästan inte ta sista trappsteget när vi kom hem
Det var en ordentlig promenad och när vi kom hem började Ann-Marie rusta i köket och hon bjöd på något av det bästa man kan få, något som jag inte ätit tidigare i sommar - Stekt flundra! Det var så gott och till efterrätt blev det glass och nykokt äppelkompott.


Vi satt ute och åt, men det mulnade det till mer och mer, så när vi ätit färdigt gick vi in. Efter kaffet skjutsade sedan Ann-Marie mig till bussen. Ett paraply fick jag låna, men det behövde jag aldrig använda, för i Klintehamn var det nästan solsken. En billig resa blev det också, för det var fel på bussen betalsystem, så vi fick åka gratis i eftermiddag. Chauffören sa först att det vara för att det var fredag, men sen talade han om anledningen.

I Ann-Maries trädgård blommar det som vanligt helt enormt

Tack Ann-Marie för en härlig dag!

16 kommentarer:

Monica sa...

Vilken mysig dag med din väninna du fick! och jag håller helt med dig om husen - fy, vad dom ser tråkiga,enahanda och lådlika ut! Synd att bygga så fult på vackra Gotland!
Då ser det mycket mysigare ut på ditt område! När byggdes det? Jag tror aldrig att man kommer att tycka att de här nya husen ser inbjudande ut...
Ha det så gott, kram, Monica

Ingrid sa...

Det har verkligen varit en trevlig dag!
Det här området byggdes 1983, så det har några år på nacken.
Ha det så gott själv Monica!
Kram

Helena sa...

Är det radhus dom bygger? Dom är säkert dyra, och tomten kan inte vara stor.
Så trevligt med en utflykt. Är det långt till Visby från dig?

Ingrid sa...

Det är flera olika byggare och det byggs både bostads- och hyresrätter, radhus och höghus.
Jag har 3,5 mil till Visby.

znogge sa...

Vilken trevlig dag ni fick tillsammans! Det blommar verkligen fantastiskt hos din väninna. När det gäller gatunamnet så ser husen ut som block men det vore kanske inte så uppskattat ändå...

Kram och god kväll!

Kicki sa...

Håller med dig om husen. Fula! Men hos Ann-Marie är det Så fint så man baxnar bland all blomstetprakt.
Jag måste få se hennes trädgård om vi kommer till Gotland fler gånger.
Kram

Kraft´n sa...

Nu har du verkligen varit på min hemmaplan i dag. De "fula" husen har
Gotlandsbyggen från Hemse byggt. Det byggs o byggs och ändå säger de att det är bostadsbrist. Kram Anders

Ingrid sa...

Där hade du ju en poäng!
Kram

Ingrid sa...

Jag hoppas att det inte dröjer så länge tills jag får se er här igen.
Kram

Ingrid sa...

Visst är det märkligt att det aldrig går att komma ikapp. Bostadsbristen ställer verkligen till det.
Man kan ju hoppas att husen är trevliga invändigt i alla fall.
Kram

http://kraka.moah.se sa...

Så många vackra blommor! Det var allt en riktig promenad det. Stackars Baxter som blev så trött!

Kram

skogsnuvan sa...

Jag tycker då inte att dom husen var särskilt fina faktiskt. Lite trista

Susie på Stjärnarve... sa...

Jodå, din sista kommentar på min blogg kom fram precis som det ska göra! Vilken härlig fullproppad dag, både ni och Baxter hade förmodligen jättetrevligt - och vilken god middag efteråt!!
KRAM/Susie

Ingrid sa...

Han såg så rolig ut där han stod och vilade på sista trappsteget, men han piggnade snart till.
Kram

Ingrid sa...

Visst är de fula!!

Ingrid sa...

Då räcker det med att fylla i namnet bara. Bra, då vet jag det.
Det var en riktigt trevlig dag.
Kram