fredag 31 augusti 2018

Regnig fredag - Tabula rasa

Det regnar i dag och det lär ska kunna bli stora mängder, tills nu (11.00) har i fått 19 mm. Jag har just varit ute och ändrat riktning på plastslangen på baksidan. Man får ju försöka fördela nederbördsmängderna lite. På södra Gotland har det åskat också, men åska och strömavbrott kan de gärna få behålla för sig själva. I dag lär det bli en innedag, om inte vädret ändrar sig radikalt. Jag har en liten strykhög att ta hand om och sen får jag ser hur dagen utvecklas.

Det var ju tur att jag tog mig en promenad  efter lunchen igår, när den här fredagen är som den är. Jag  hade ett ärende på Sicklings, så jag gick genom skogen dit och tog landsvägen hem. Det blir en ganska bra tur på runt 4 km. Fast jag hade lite väl mycket kläder på mig,  så det blev i varmaste laget, men  jag ville ha långbyxor när jag gick i skogen. Jag är ju rädd för att få fästingar på mig.

Här gällde det att se sig för bland alla rötter
När jag kom in på samhället passerade jag en trädgård med det här vackra äppelträdet. Det är i och för sig  ingen ovanlig syn i år, för det är enormt mycket frukt överallt.
Så fort jag kom hem bytte jag om till lite lättare klädsel och sen tog jag fram gräsklipparen och ansade mina gräsmattor, just med tanke på det kommande regnet.Vi var flera som hade fått samma ljusa idé, så det blev gräsklipparkö, men det ordnade sig. Innan jag avslutade dagens uteaktiviteter drack jag eftermiddagskaffe på min terrass tillsammans med en granne.

Nu tittar maskrosorna upp igen fräscha och fina, men de här två blev inte så långvariga..
På kvällen satt jag och såg några avsnitt av en flamländsk serie på Netflix, som heter Tabula rasa. Det var Kraka som tipsade om den och den är faktiskt riktigt bra. En psykologisk thriller kan man väl kalla den, men jag blev tvungen att googla på vad Tabula rasa innebär. Jag kände igen uttrycket, men vad det betydde hade försvunnit någonstans i hjärnvindlingarna, men i Wikipedia kan man läsa: 

 Tabula rasa, (latin, "tom tavla"), är en humanfilosofisk teori som hävdar att människan föds utan förutbestämda egenskaper, och att alla hennes egenskaper är förvärvade under livets gång. Enligt tabula rasa föds barnet som ett oskrivet blad, som skrivs under barnets uppväxt.

Serien är på nio avsnitt, så ännu har jag några kvar, innan jag vet hur det går för Mie. Jag ska inte avslöja något om innehållet, för då förstör jag spänningen för de som eventuellt vill se den.

Ha en fin fredag!

12 kommentarer:

Monica sa...

Igår regnade det hela dagen här, 30 mm, så jag passade på att baka bullar! Kommer det inte gräs efter det här, så får jag nog så i på de kala ställena! Idag är det uppehållsväder men lite disigt. Det blir nog strykning idag...och städning bakom kyl o frys...man måste ju ibland!
Ha en bra dag, kram, Monica

Ingrid sa...

Just nu har vi uppehåll, så vi får väl se om det blir något mera än de här ca 20.
Städning bakom kyl och frys... det var ett tag sedan.
Kram

Laila Ö sa...

Även här har maskrosorna dykt upp igen.
Kram

Ingrid sa...

Visst är det härligt!
Kram

Geddfish ♥ sa...

Sådan där rotstig är bra för mina fötter och min rygg. Visserligen lätt att snubbla, men det ger variation.
Igår fick vi inget regn men idag har det kommit för att stanna.
Kram, Gerd

Ingrid sa...

Det gäller att se sig för, för det är rena snubbeltrådar överallt.
Dagsregn ser det ut som om vi också får i dag.
Kram

http://kraka.moah.se sa...

Roligt att du tycker om serien. Netflix har ånga bra serier som är sevärda.
Här regnar det ordentligt. Har inte varit ute än och kollat regnmätaren, får bli på vägen till jobbet. Gillar inte att bli blöt i onödan.
Kram

znogge sa...

Här regnade rejält i går och nu mörknar det. Vi som snart ska grilla... Den serien har vi också sett och jag tyckte den var bra!

Kram och god kväll!

sjusoverskan sa...

Skönt med en innedag med broderi och knyppling! Regnat nästan hela dagen.
Kram Inger

Ingrid sa...

Jag har mer glädje av Netflix än jag trott faktiskt.
Ungefär 25 mm blev det här.
Kram

Ingrid sa...

Det är lite ovant att det inte är varmt och solsken varenda dag. Nu måste man verkligen kolla vädret innan man bestämmer dagens outfit.
Kram

Ingrid sa...

Vi hade också regn större delen av dagen, men trots alla varningar från SMHI blev det inga större mängder.
Kram