torsdag 20 september 2018

Dåligt samvete

Nu är köket klart och jag känner mig väldigt nöjd, men ryggen gillade inte mina övningar riktigt. Inte för att jag har några större besvär, men det fick mig att tänka på vad läkaren, Maria Sääf, sa när jag var på kontroll senast på osteoporosmottagningen.

-Gör du några övningar för att stärka ryggen?
-Njaa 😳
-Det borde du försöka göra!

Klickar
När jag kom hem från lasarettet funderade jag var jag kan ha gjort av instruktionerna jag fått från sjukgymnasten, men hittade dem inte och sedan föll det hela i glömska igen.

I dag, när jag gick in på min gamla blogg och kollade vad jag skrivit tidigare år just 20 september, hittade jag ett inlägg från 2010 med rubriken:

Nu har jag haft en träff med Gunnar. 

Gunnar! Det hette ju sjukgymnasten på den tiden. Och har man sett, där hade jag lagt ut en bild av övningarna också.Och några god råd från honom fanns det också där:

Mindre tid vid datorn och mera tid till promenader och cykling och ligg och vila en stund mitt på dagen, även om du inte känner dig speciellt trött.

Inte har jag följt de råden speciellt bra heller. Promenader tar jag mig då och då, men cykla har jag helt slutat med, eftersom jag har så dålig balans och jag lägger mig aldrig på dagen. Om man inte ska räkna med stunderna i solstolen förstås, men det är ju bara sommartid. En motionscykel står och skäms i ett av förråden och har bara varit framme kortare perioder och då mest använts som klädhängare. Summan av kardemumman måste bli att jag får skylla mig själv om ryggen säger ifrån, när jag inte har så mycket självdisciplin, så att jag gör som läkare och sjukgymnast säger. Jag får verkligen dåligt samvete! Nu ska jag skriva ut instruktionerna och försöka få bukt med latmasken.

Skärpning Ingrid!

12 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Ack ack, så lätt det är att fuska med träningen!
Lyckligtvis klarade jag mig bra med ryggen på resan nyss. Men promenaderna blir liksom borta under resdagarna.
Lycka till med att stärka ryggen!
Kram, Gerd

skogsnuvan sa...

Jag får ont i ryggen ibland när jag tagit upp potatis gått i skogen och plockat bär dubbelvikt eller annat sånt. Som tur är har ingen sagt att jag ska träna för med all snöskottning och vedstök och annat så lär jag väl inte kunna träna mer. Du verkar ju promenera rätt mycket tycker jag.

Ingrid sa...

Tack Gerd!

Ingrid sa...

Jag promenerar ofta och försöker röra på mig, men det ska nog mera än vardagsaktiviteter till. ♥

http://kraka.moah.se sa...

Latmask ja, vem har inte det. Igår när jag var i djuraffären i Tyresö såg jag ett anslag på dörren att de säljer metmask och genast kom jag att tänka på min latmask. Borde nog försöka sälja den... :-D
Skämt å sido, vi kämpar nog på så gott vi kan och hinner. Det är lätt att just sådana där övningar faller bort när vi planerar vår dag. Tiden rinner mellan fingrarna, eller var det nu är tid rinner.
Ha det gått och unna dig lite ryggvila nu.
Kram

Ingrid sa...

Det ska jag göra!
Kram ♥

Monica sa...

Promenader blir det också för min del och lite trädgårdsarbete, men annars inget...Så man får ju skylla sig själv, men det är ju så TRÅKIGT att träna, tycker jag!
Ha det gott, kram, Monica

znogge sa...

Då är det bara att ta nya tag! Just att ligga på soffan en stund hade jag absolut tagit fasta på ;-)

Kram och lycka till med träningen!

Ingrid sa...

Jag fick gå på sjukgymnastik två gånger i veckan under ett par månader och det var jättebra. Ska man hålla på själv är det så tråkigt.
Kram

Ingrid sa...

Tack så mycket!

Kicki sa...

Om det är latmasken det beror på så är jag svårt drabbad av den.
Jag borde göra alla de ryggövningar som du visar plus att jag ska göra dagliga övningar för höfterna.
De senare har jag slutat helt med, då jag i stället fick så ont i ett knä.
Jag försöker trösta mig med att jag iaf är ute och går.
Ligga mitt på dan, det går bara bort, sitta ja visst, men lägga sig, nä.
Kram/Kicki

Ingrid sa...

Usch så vi vansköter oss Kicki!
Kram