torsdag 11 oktober 2018

En härligt varm solskensdag

Det åskade och regnade hemskt igår kväll, så jag trodde inte att jag skulle kunna ta mig till restaurangen, men så lugnade det ner sig lite, så vid sjutiden gav jag mig av. Den första kvällens chock har lagt sig och jag inser att det bara är att gilla läget och som sagt, maten är god, vällagad och välkryddad. Jag satt kvar i loungen en stund efter middagen, men sen gick jag till lägenheten och såg en film med Helena Bergström, Medicinen och den var rätt rolig. Sen såg jag nyheterna på SvtPlay och när de var slut var klockan halvtolv och då gick jag och la mig och sov lika gott den här natten också och jag vaknade till en fin solskensdag, precis som det brukar vara på Mallorca.

Efter frukosten gick jag ut på en promenad, för på morgnarna är det svalt och skönt och det passar bra att gå ut en stund då.
Det är många som är här och cyklar och vi har ett gäng som bor här på hotellet också
Bouganvillea som blommar finns det nog alla årstider
Lago Esperanza
Vår Supermarket. Jag gick dit och köpte en öl och en sandwich till luncen
Eftermiddag har jag tillbringat med bokläsning och korsordslösning  i en solstol vid en av poolerna

Dagens utflykt blev av förklarliga skäl inställd. Enligt senaste rapport har 12 personer omkommit i översvämningen natten till onsdagen. Två var turister, troligen från England, vars bil sveptes ut i havet, en femåring saknas ännu. Jag har ramat in Port d'Alcudia där jag är och den svårt katastrofdrabbade Sant Llorenç,  som ligger bara 3 mil härifrån. Så man kan nog säga att vi hade tur, som klarade oss så lindrigt undan. Sant Llorenç och omgivningarna där fick över 220 mm regn på bara ett par timmar - 220 liter vatten/kvm, inte undra på att det fick så svåra konsekvenser.

Nu får vi hoppas att resten av den här veckan kommer att gå i solskenets tecken och att det är färdigregnat. I morgon har jag en träff med en Vingguide i receptionen klockan 11, för jag ska få tillbaka pengarna för utflykten som jag betalade hemifrån. Sen får vi se vad dagen bjuder. Stranden kanske?

Ha en skön kväll därhemma!

znogge sa...

Det var otur med utflykten men naturligtvis helt rätt beslut.Naturens krafter är starka och vi rår inte på dem. Hoppas att det blir lugnt och behagligt väder resten av tiden.

Kram och god kväll!

Ingrid sa...

Tack det hoppas jag också!

Monica sa...

Åh, vilken tur att det inte var Port d'Alcudia, som drabbades! Jag läste om ovädret och visste ju var du var, men lite orolig blev jag! 10 döda människor, det är ju fruktansvärt.
Nu hoppas jag verkligen att du får fint väder resten av veckan! Det ska bli kul att höra vad du tycker om stranden. Det hotell vi tittade på heter Beach garden och ligger vid stranden ganska när centrum. Skulle vara kul om du ser det...
Ha det riktigt bra, kram, Monica

Ingrid sa...

Så trevligt Monica! Nu har jag ju ett uppdrag att utföra. Jag ska kolla upp Beach Garden i morgon.

http://kraka.moah.se sa...

Jag blev hemskt orolig för dig inatt när jag läste om dödsfallen och det hemska ovädret. Hoppas du slipper undan det värsta.

Kraft´n sa...

Viken tur att ni klarade er så bra med "bara" lite regn.
Hoppas du får en bra och solig tid så länge du är kvar.
Kram/Anders

Gunnel sa...

Så hemskt med översvämningarna och lite otäckt när det är så nära. Hoppas resten av veckan bjuder på bättre väder. Kram

Laila Ö sa...

Hoppas också att resten av veckan blir fin. Jag tror det var i Port de Pollenca som vi bodde. Vi hade också oväder men inte så illa. Badstranden blev förstörd.
Ha det gott!

Monica sa...

Du är så snäll!!! Tack!
Kram!

Kramar tillbaka!

Nu verkar ovädret ha dragit vidare. Jag hörde att Sardinien är drabbat nu.

Det hoppas jag också!

Jag tror att det kommer att bli bra!

Ingrid sa...

Där finns inte mycket till strand. Det såg ut som nere vid Mulde Djauvik med massor av tång och bråte.

skogsnuvan sa...

Oj det var ganska nära Jag har tänkt på dig och funderat om du var i närheten. Vilken tur Ser att boganvillan blommar som sjutton. Min blommar och täcker hela fönstret men det är inte så där mycket blommor på den men i alla fall rätt mycket. man får vara glad för det lilla

Ingrid sa...

Visst är det fantastisk att de kan blomma både här och hos dig!