måndag 15 oktober 2018

På nya äventyr

Jag vaknade till vid tvåtiden i natt av att det mullrade, så lystes sovrummet upp av en blixt, följd av en hård åskknall, sedan vräkte regnet ner, men bara en kort stund och så blev det lugnt igen. Jag somnade om, men när mobilen pep till och det börjde bli dags att gå upp kunde jag konstatera att solen lyste med sin frånvaro den här måndagen.

Vid frukosten pratade jag med gotlänningarna lite och de tänkte ut och åka buss i dag. Jag kunde inte bestämma mig för vad jag skulle göra, så jag gick tillbaka till rummet och satt och lekte med datorn ett tag, sen tog jag på mig och gick ut för att ta mig en förmiddagspromenad och då mötte jag dem på gatan. De var på väg till busshållplatsen.
-Jag hänger med om jag får! Och visst fick jag det.

Vi ställde oss vid en busshållplats och väntade på rätt buss, för deras mål var staden Inca.Vi väntade och väntade.... Det kom den ena bussen efter den andra, en del körde bara förbi och en del stannade, men ingen skulle till Inca.  Då var det någon som sa att det var bättre att åka till Alkúdias gamla stad och fortsätta därifrån och efter ännu en stunds väntan kom det en buss som skulle dit, så den hoppade vi på.

I Alcúdia gick vi in på turistinformationen och fick en tidtabell och information om varifrån bussen till Inca gick. Vi fick också en uppmaning om att vara där i tid, för det kunde vara många som skulle dit. Vi gick ut till busshållplatsen och ställde oss där och väntade och  väntade och väntade....

Jag vet inte hur många bussar som stannade och när vi sa vart vi skulle, talade chaufförerna om att det skulle komma en  buss som gick till Inca om 10 minuter. Det började regna, men inte så mycket och det gick att komma in under tak, så det var inga större problem. Det var bara att springa ut och kolla nästa buss och nästa och nästa.....

När vi varit "på resande fot", eller rättare sagt väntande, i över två timmar gav vi upp projektet. Klockan hade hunnit bli över ett och  vi började inse att det var så pass långt fram på dagen, att vi kanske missade kvällens middag, om det skulle vara lika krångligt att ta sig tillbaka från Inca, som det var att ta sig dit.

Vi  gick tvärs över torget och fick oss lite lunch på ett trevligt ställe. Det hade slutat regna, så vi kunde sitta ute och maten smakade alldeles utmärkt och sedan tog vi nästa buss hem igen och den behövde vi bara vänta en halvtimme på.

Inte kom vi så långt på vår utflykt, men vi hade rätt roligt ändå och vi är ju defintivt en erfarenhet rikare. Vi borde ha skaffat oss en busstidtabell och informerat oss om systemet innan vi gav oss iväg ut på äventyr med TIB.

Jag måste gå till Supermarket och se om jag kan hitta såna här söta diskfjärilar
Det här är faktiskt första gången jag bott på ett lägenhetshotell där det funnit diskmedel och en liten diskborste, eller vad man ska kalla den lilla skrubbaren för. Så mycket charmigare än våra scotch-brite.

Trevlig måndag !

10 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Det var ju väldigt märkligt att det inte kom någon buss dit ni skulle?? Jaja, dagen blev väl rolig ändå, kanske.
Ha det nu så gott och kram, Gerd

Ingrid sa...

Tack Gerd!
Kram

Monica sa...

Haha, det låter onekligen ganska kul med alla bussar, som inte gick dit ni ville åka! Tur att du hade trevligt sällskap, det hade varit en helt annan sak om man väntade ensam.
Vi har bott på många lägenhetshotell, men aldrig har vi sett till diskmedel eller diskborste! Däremot brukar vi köpa och lämna kvar, men det kanske hotellpersonalen tar bort...
Ja, nu är det väl snart hemresa för dig! Skönt att du kan flyga direkt till Visby och slipper åka via Stockholm!
Ha det så bra, kram, Monica

znogge sa...

Aj då, bussarna verkar inte vara av den pålitligare sorten! Skönt för dig att du hade sällskap för väntan blir ju lite trevligare då. Hoppas det inte är för lång kö till maten i kväll.

Kram

http://kraka.moah.se sa...

Ja, det där med att åka med lokala färdmedel har verkligen sina sidor. Men ni verkar ju haft en bra dag trots allt.
Kram

Helena sa...

Det verkar som ni fick en trevlig dag ändå. Men synd att ingen buss gick dit ni skulle, bättre lycka nästa gång. Hoppas hemresan går bra utan förseningar.

Gunnel sa...

Det var en lite annorlunda bussresa. Vi klagar på krångliga tåg och busstider här hemma, men det är ju ingenting i jämförelse med detta. Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Visserligen hade ni trevligt, men att få vänta - vänta - vänta är inget för mig. Jag är ingen "buss eller tågmänniska" precis. När vi bodde i Örby-Älvsjö, Stockholm och hade bussar på 2 min gångväg ifrån oss tror jag att jag åkte buss och sen t-bana 3-4 gånger totalt under 30 år.
Likadant när vi bodde inne i stan innan dess, det var alltid bil som gällde.
Sen bodde jag för några år sen hos min kusin i Älta-Nacka och skulle på sjukhusbesök mitt inne i stan. Hon - som alltid åker kommunalt - rådde mig att först ta bussen in till slussen, sen buss därifrån till Odenplan (som höll på att byggas om) och sen nästa buss till sjukhuset. Gör jag ALDRIG om! Då sitter jag hellre i kö. För man skulle ju tillbaka också. Själva sjukhusbesöket till en halvtimme, resan fram och tillbaka 3-4 timmar.
Nej, tacka vet jag egen bil till lasarettet i Visby - där Rolle faktiaskt är just nu! Med egen bil!!
KRAM/Susie

Kicki sa...

Det blev ju lite antiklimax av den utflykten, men med gotländskt sällskap så verkade det bli bra ändå.
Hur länge blir du borta?
Kram/Kicki

Bosse Lidén sa...

Skönt att slippa vara ensam i de lägena. Tar man det på rätt sätt kan det bli ännu trevligare än första planen. Vilken värme du kom hem till.
Kram Bosse