tisdag 6 november 2018

Gustav Adolf

Dimman låg tät över Lützen den här dagen år 1632 då Gustav II Adolf stupade. I 21 år var han regent i Sverige och till hans minne firar vi Gustav Adolfsdagen den 6 november varje år sedan i början av 1800-talet. Det är allmän flaggdag och vi äter Gustav Adolfbakelser och studenterna i Lund och Göteborg ordnar baler och sammankomster med föredrag och annat. Dagen uppmärksammas också i Finland.  

Här är det en riktig tukdag* i dag också, men kanske inte riktigt lika blött som igår. Mig gör det inte så mycket, för jag ska snart iväg till Kupan för ett arbetspass.

Jag letade i mitt fotoalbum och hitta i alla fall en Gustav och en Adolf (plus en Rut)

Gustav, Åkes farbror
Adolf och Rut, mina svärföräldrar
Ha en trevlig tisdag!

*När novemberdimman tätnar och dagarna är korta och mörka, är det inte så lätt att se ljust på tillvaron. Dimma heter tukå eller tuke, tjåkkå eller tjåkke på gutamål.

14 kommentarer:

znogge sa...

Härliga bilder från ditt album! Dimman slipper vi i dag och någon bakelse blir det nog inte heller :D

Kram

Gunnel sa...

Tjocka sa min farmor också, men jag hör det sällan numera. Hos mig skiner solen och det är över 10 grader. Kram

Monica sa...

Gustav har jag inte svårt att hitta - det hette min pappa och en systerson och dotterson har det som andranamn! Det namnet har nog funnits i alla generationer och är fortfarande ganska populärt.
Så trevligt att du visar bilder från ditt album, du levandegör dem som är borta.
Här har vi en strålande solskensdag, så snart ska min syster och jag ta en promenad vid stranden med taxarna.
Ha en fin arbetsdag på Kupan!
Kram, Monica

Ingrid sa...

Här har det varit riktigt novemberväderr hela dagen.
Kram

Ingrid sa...

En fin höstdag med andra ord.
Kram

Ingrid sa...

Här har det varit gråväder hela dagen, men på Kupan hade vi det glatt och trevligt.
Kram

sjusoverskan sa...

Gråväder, eller lyväder, här också.
För 89 år sedan idag gifte sej min mormor och morfar, mormor var 19 år och morfar var 22.
Idag fyller vårt äldsta barnbarn 26, hm, vart tar tiden vägen...
Kram Inger

http://kraka.moah.se sa...

Grått här också. Regn i luften och lite duggande. Inte blev det någon bakelse heller. Jag som älskar bakelser, men jag har inte hunnit och nu är det för sent för Gustav Adolf-bakelser.
Trevligt med bilder från ditt album.
Kram

Åke sa...

Men jag glömde att uppmärksamma Adolf dagen... Så har kag ingen med det namnen i släkten heller... så fint du lyfter fram den �� Dessutom så kul att få se äkta svartvita bilder �� Jag fick fram några sv bilder som jag förstorade som ung... vi har gott igenom en låda med gamla negativ som poppade upp... ja ligger väl som en surdeg egentligen... men det var mycket fint också �� Jag har en bild på min farmor som förmodligen ramas in och sätter upp. Jag ska föresten ta och fota av dem och allt göra ett inlägg. Kram / Åke

Ingrid sa...

Åren går fortare och fortare....
Kram

Ingrid sa...

Det blev ingen bakelse för min del heller, men det gick bra ändå.
Kram

Ingrid sa...

Åke hade en syster som dog för några år sedan och fotona från hennes gamla album har jag skannat in och det är så roligt att få plocka fram något foto därifrån då och då.
Kram

Husbilen-Ellen sa...

Det blev ingen Gustav Adolf bakelse för oss, men väl en croissant. De gamla fotona var fina!!

Ingrid sa...

det serveras väl inte på Gran Canaria kan jag tänka.