tisdag 13 november 2018

I dimma dold....

...finns det en gammal film som heter och den kom jag att tänka på i dag, för i dag är det riktig tjocka. Filmen gick på den gamla Klintebion 1953 och den var barnförbjuden. I dimma dold var en svensk dramafilm från 1953 och i huvudrollerna fanns Eva Henning, Sonja Wigert, Hjördis Petterson, Sture Lagerwall, Georg Rydeberg och Sven Lindberg. Det är ingenting som jag direkt kommer ihåg, men det finns ju Wikipedia att ta till när minnet sviker.

Vad jag däremot kommer ihåg är att pappa, med biografägarens goda minne, smugglade in mig efter att filmen börjat och att vi satt längst bak på vedlåren, för att kunna smita iväg ut innan vi blev upptäckta. Jag var ju bara 13 år och fick ju egentligen inte se filmen. Det var väldigt spännande alltihop.

Jag har varit ute en vända med bilen och bland annat var jag på Preem och beställde tid för service. Den lille Golfen har tjatat om det länge och jag har skjutit på det,  men nu fick jag ge mig . Det lär bli ett djupt hål i plånboken för de hotade med kamremsbyte.

I eftermiddag är det ett pass på Kupan igen, så nu ska jag äta en tidigt lunch innan det är dags att åka dit.

Trevlig tisdag!

14 kommentarer:

Monica sa...

Här har faktiskt molntäcket lättat och solen försöker bryta igenom, så jag ska försöka ta mig ut på en liten promenad.
Man får ta vara på de korta ljusa stunderna!
Vilket roligt minne med din Pappa och dig på vedlåren (bara att det fanns en vedlår i biografsalongen!)! Det är typiskt sådana saker man kommer ihåg! Och det är värdefulla minnen, som man kan ta fram och njuta av numera.
Hoppas att du får en fin dag på Kupan med lagom mycket kunder!
Kram från mig!
Monica

Musikanta sa...

Jag kan ingenting om bilar men har lärt mig att man ska byta kamremmen efter 12000 mil. Så det är kanske dags för dig att göra det. Jag kommer också ihåg den första barnförbjudna filmen som jag såg tillsammans med min pappa. Var väl ungefär lika gammal som du. Den hette "Våld i mörker" och handlade bland annat om en våldtäkt. Det begrep jag ingenting av på den tiden. I filmen klipptes själva den delen också bort, jag kommer bara ihåg att flickan såg väldigt rädd ut och att hon låg i en höstack. Att det var något som inte bar bra, det förstod jag ju.
Har varit ute och gått en promenad i dag när solen kom fram några timmar. Annars är det grått här också, men inte så dimmigt som hos dig.
Kram från Ingrid

tigerlilja sa...

Kamremsbyte är säkert nödvändigt, men nog är det dyrt!

Ingrid sa...

Här har vi inte sett solen på ett bra tag. Man riktigt längtar efter en ordentligt ljus dag då man slipper ha ljuset på dagtid.
Kram

Ingrid sa...

Som du säger, nödvändigt, men dyrt! ♥

http://kraka.moah.se sa...

Det är en av de saker som var bättre förr, man kunde faktiskt få smita in fast man var för ung. Om man kände den som hade hand om biografen. Jag har också åtnjutit den ynnesten.
I dimma dold, Vic Suneson. Minns faktiskt inte om jag varken sett filmen eller läst boken.

Kram

Gunnel sa...

Jag minns också att jag smet olovandes in på bion en gång. Jag minns inget av filmen, men själva "insmitningen" minns jag. Kanske för att det var spännande att göra något förbjudet. Jag är tacksam att jag har kamkedja på min bil så jag slipper byta. Kram

Skaparglädje sa...

Den här dimman är precis som att sätta huvudet i en mjölpåse, tror jag, har i och för sig inte testat. Men jobbigt gråväder är det. Men tänk vi fick se solen 1 minut igår, bara den lilla stunden blev man glad av.
Och så fick vi ett glädjebesked till..en av våra flyktingpojkar som fått besked om utvisning, har fått uppehållstillstånd. Oj, vilket kramkalas det blev i går kväll.
Skickar en kram till dig också!

Ingrid sa...

Det var många bra filmer i samma genre på de tiden. Damen i Svart och Mannekäng i rött t ex.
Kram

Ingrid sa...

Så bra att du slipper den extra kostnaden Gunnel.♥
Kram

Ingrid sa...

Den nyheten måste verkligen ha muntrat upp er. Hoppas det går bra för flera av dem.
Kram

Ingrid sa...

Biografen värmdes upp av en stor präktig vedkamin och platsen på vedlåren var eftertraktad, för man såg väldigt bra där och varmt var det också.
Eftermiddagen på Kupan var trevlig som vanligt.
Kram

Astrid sa...

Här har vi strålande sol idag
Det var -4 när jag steg upp ur sängen

Ingrid sa...

Här är det ännu milt och mulet, men i morse fanns det blåa luckor i molntäcket och en strimma sol.
Kram