fredag 7 december 2018

Fem en fredag v 49 - Framtid




Det är en genomgrå och regnig fredag, men det är hela +7º och det det är dags för Fem en fredag och temat som elisamatilda valt den här veckan är Framtid. Fler som grubblat över de här frågorna hittar du bland kommentarerna i elisamatildas inlägg.

1. Vad är något du trodde när du var liten skulle finnas eller vara uppfunnet idag? 
När jag var liten fanns ju inte någon teve, men när man satt där vid radion  hörde man talas om att i Amerika fanns det minsann något som gjorde att man kunde se de som talade, inte bara höra dem. Fast inte  trodde jag väl då, att det var något som vi skulle få uppleva. Amerika var ju så långt borta, så det var stort den dagen Vibergs Värdshus skaffade en av de första apparaterna i Klintehamn någon gång 1956-57. Inte kunde man se så mycket, när Valter stod där och vände och vred på antennen för att få fram en snöfri bild, men oh så spännande det var.

2. Till vilken tidsera (antingen bak eller fram i tiden) skulle du vilja åka till? 
Bakåt i tiden skulle jag inte vilja åka. Jag kan svårligen tänka mig att det fanns en tid som var bättre än den vi lever i i dag. Däremot är jag väldigt nyfiken på framtiden. Det har hänt så enormt mycket under den tid jag levt, så om utvecklingen ska fortsätta i samma rasande fart kan man verkligen fundera på hur det ser ut om 100 år.

3. Vad är en sak du vill att du ska ha gjort eller upplevt om 10 år?
 Jag hoppas framför allt att jag får vara någorlunda frisk både i kroppen och knoppen, annars vet jag inte om jag vill leva så länge till, så jag besvarar frågan med ett ?.

4. Tror du att det går att sia om framtiden? 
Jag tror inte på spågummor, men vetenskapsmännen har säkert en ganska klar bild över hur vår framtid kommer att utvecklas och när man hör deras undergångsprofetior blir man ganska rädd. Vad har vi gjort mot Moder Jord?

5. Vad står här näst på din agenda? 
Här näst på min agenda står en promenad med Fridolf och en vända in på Konsum för lite kompletteringar. Om jag tittar lite längre fram i tiden, så har jag en resa inbokad, men jag är väldigt tveksam till om jag ska ge mig iväg på den. Det känns lite småjobbigt.

Trevlig helg!

9 kommentarer:

znogge sa...

Inga svar på frågorna ;-) Eller det är kanske det som står på agendan?

Kram och god fredag!

Ingrid sa...

Jag hade tydligen klantat mig och lyckats trycka på uppdatera innan inlägget var klart. Shame on me!
Kram

Monica sa...

Jag deltar inte i temat, men jag minns, att jag trodde att man skulle kunna se varandra när man pratade i telefon. Och det kan man ju!
Sen håller jag helt med dig: Framtidsutsikterna är att hålla sig frisk, annars får det vara...
Lite soldis här idag och nästan ingen blåst, så det kan nog bli en promenad senare!
Ha en fin fredag, kram, Monica

znogge sa...

Misstänkte att det var något sådant. Hoppas det blir en trevlig promenad med Fridolf!

Ingrid sa...

Det blev en kort hundpromenad i dag, för det var väldigt vått och slaskigt och det duggregnade lite, men det var rätt behagligt ändå.
Kram

http://kraka.moah.se sa...

Spännande att läsa dina svar. Min pappa skaffade TV innan jag föddes så det har alltid funnits för mig. Men TV i färg var ju något som inte alla trodde skulle bli på riktigt.
Kommunikationsradio fanns tidigt i mitt hem och på den tiden var det en lite skara som mer eller mindre kände varann. Bland annat farbror J, en av de tre som skaffade TV först i Södertälje. Det var pappa, farbror J och en till jag inte vet namnet på. Pappa hade en roterbar antenn på taket och fick väl in lite sändningar. Det var ju mest testsändningar på den tiden.

Låter spännande med en resa, men jaga förstår dig. Börjar också tycka det är jobbigt och är lite resmätt. Men aptiten på resor kommer nog tillbaka.

Ha en fin kväll!
Kram

Tigerlilja sa...

Minns första gången jag såg färgtv i en tvaffär när jag gick i gymnasiet. En klasskamrat hade hört att det fanns, så vi kastade oss dit. Det var utförsåkning, alltså vit snö och mörkgröna=svarta granar och åkarna på den tiden hade svarta och mörkblå dräkter. Så den enda färgen var tidssiffrorna nere i kanten, lite antiklimax.

Ingrid sa...

Jag träffade en man i Vallekvior för en tid sedan och han pekade på ett hus och berättade att där inne hade han hört en radiosändning för första gången. Tänk vad det har hänt under en mansålder. Nu är han en bit över nittio, men i alla fall. ♥
Kram

Ingrid sa...

Vi köpte vår första färgtv till kronprinsens och Silvias bröllop 1976. Det ansågs vara en helt legitim anledning att lyxa till det.
Kram