fredag 21 december 2018

Fem en fredag v 51 - Nu är det jul igen

Jag kom upp sent i dag, för igår kväll var jag hos en granne på julkaffe. Det var en väldigt trevlig och välsmakande kväll med glögg och tillbehör till den och sedan kaffe och goda bakverk och ett fat med knäck och ischoklad som avslutning. Det blev ganska sent, men jag satte ändå på tv:n när jag kom hem och satte mig för att koppla av en stund innan jag skulle gå till sängs, men jag började känna mig nervös och konstig och förstod att det var en flimmerattack på gång. Jag gick och tog en extra tablett, men det hjälpte inte.

När klockan var tolv gick jag ändå och la mig och lyckades konstigt nog somna, men sov bara ett par timmar och vaknade svettig och orolig. Jag gick upp en vända, men gick till sängs igen och somnade om och även om jag drömde en massa konstiga saker, så sov jag ändå tills mobilen pep till när klockan var halvåtta. Då var det stilla och lugnt i bröstet igen och jag låg kvar en timme och bara njöt av friden.

Jag köpte mig en amaryllis och några hyacinter igår i Hemse
I dag är allt ok igen och jag har just kommit hem efter att ha varit ute på en promenad i skogen. Nu tänkte jag egentligen fredagsstäda, men man ser ju inte lorten i mörkret, så jag satsar på att det blir ljusare i morgon. Tvättmaskinen är i alla fall igång, så lite nytta gör jag trots allt.

Dagens tema i  Fem en fredag som elisamatilda valt den här veckan är Nu är det jul igen. Fler som grubblat över de här frågorna hittar du bland kommentarerna i elisamatildas inlägg.

1. Vilket är ditt tidigaste julminne?
Jag har över huvud taget inte så många tidiga minnen och det jag tror mig komma ihåg, är nog sådant som mamma har berättat, men julgranen har en särskild plats i mitt hjärta, för jag kommer ihåg hur fantastiskt det var när man kom ner på julaftons morgon och den stod där nyklädd och fin.

2. Hur firade du jul som barn?
Vi firade gemensam jul med de av mina fastrar och farbröder som bodde i Klintehamn. På julafton var vi hemma hos faster Magnhild och farbror Moppe och där fanns även kusin Göran och hans mormor Hildur och så faster Nanny och farbror Knut.
På juldagen var de hemma hos oss och mamma bjöd på inkokt lax och annandagen firades hos faster Nanny och farbror Knut. Det var riktiga släktkalas!
På nyårsafton var vi alltid hos faster Magnhild och farbror Moppe och han smällde av fyrverkerier som, åtminstone en gång, spräckte fönsterrutor hos en del grannar och även en och annan ruta i Donnerska huset sprack.

3. Vad är ett måste på julbordet?  
Skinkan är kungen på julbordet och den åtföljs av sillsalladen Vi äter alltså sillsallad till skinkan och det har förvånat många, men jag tror att vi har omvänt en del tvivlare. Sen är det sillen förstås! Skinka och sillsallad, det är allt man behöver egentligen. Prinskorv, köttbullar, olika laxar och jansson äter man ju året runt.

4. Har du någon tradition kopplat till att klä granen?  
Klä granen och all annan julpyntning ska enligt våra traditioner ske dagen före julafton. Inga juldukar, pinglor och tomtar fick plockas fram innan dess. Nu har det ändrats och nu har jag ingen riktigt gran, utan bara en liten bordsgran i plast och den är redan på plats och julbocken och tomten också..

5. Vad gör du med de julkort du får? 
Alla julkort sparas årsvis i plastpåsar och förvaras i en låda. Jag hade massor när vi flyttade och då kastade jag alla gamla kort, men nu har jag börjat på ny kula igen.

Trevlig fredag!

26 kommentarer:

Gunnel sa...

Låter oroligt med flimret. Hoppas du ska vara fri från allt sånt nu under julhelgen. Kram

Ingrid sa...

Jag fattar inte var det kom ifrån igår kväll. Kanske blev det för mycket kaffe...
Kram

Geddfish ♥ sa...

Fy, då. Jag har aldrig haft något konstigt med hjärtat, men förstår det måste kännas obehagligt.
Kaffe på kvällen kan ställa till det för en del.
Fredagskram!

Ingrid sa...

Det är verkligen obehagligt, men det är ingenting att göra åt.
Kram

znogge sa...

Kul att få läsa lite om dina och era jultraditioner. Vilken otur med flimret men skönt att det lugnade sig så att du fick sova lite.

Kram och god kväll!

http://kraka.moah.se sa...

Trevligt att läsa dina svar! Mina dyker nog upp under morgondagen, har inte hunnit ännu och nu ska jag iväg till jobbet.
Kram

Ingrid sa...

Jag kommer säkert att sova gott i natt också.😴
Kram

Ingrid sa...

Hoppas att du får en lugn natt!
Kram

Tigerlilja sa...

Hoppas du får en lugn kommande natt!
Skinkan är viktig här också, men sillsallad - nja, det var svärmor som stod för den (fast inte till skinkan hos oss), men ena dottern är fiskallergisk, så det blir inte. Fast sill äter vi andra!

Elisa sa...

Usch och fy, trodde det först handlade om migrän men förstår att det var hjärtat. Skönt att det känns bättre idag. Fint att kvällen innan dess var bra i alla fall. :)

Ja, det lät lite som en märklig kombination skinka med sillsallad, men det är klart - det finns nog värre smaker tillsammans skulle jag tro. :)

Husbilen-Ellen sa...

Trevliga frågeställningar. Lätt tänka tillbaka när jag läser dina svar. Vi hade absolut större släktkalas förr. Då var många samlade i närområdet. Nu är släkten, som finns kvar, spridda över landet och nya familje- och släktkonstellationer bildade. Trevligt tänka tillbaka hur det var, men också spännande titta framåt. Ha en riktigt GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!

Ingrid sa...

Jag kommer säkert att sova bra och ska gå till kojs nu.

Ingrid sa...

Huvudvärk har jag aldrig och har aldrig haft heller. Förmaksflimmer har jag haft i säkert 15 år då och då.
Skinka och sillsallad kan jag rekommendera. ♥

Ingrid sa...

Tack det samma Elisabeth!
Kram

Monica sa...

Usch, jag förstår hur orolig du måste bli när hjärtat börjar missköta sig! Jag vet ju hur orolig jag är för min huvudvärk...
Roligt att läsa om din barndoms julminnen! Hos oss var det också viktigt att granen inte fick kläs förrän på lille julafton och så var det ända tills för några år sedan!
Hoppas att ditt hjärta håller sig lugnt framöver!
Kram från mig!
Monica

sjusoverskan sa...

Oj, så många minnen det dyker upp när jag läser Fem en fredag!
Jobbigt med hjärtat, det måste ju fungera!
Här har vi -3 grader och lite snö så det är i alla fall vitt på marken.
Kram Inger

sjusoverskan sa...

PS. Skinka och sillsallad är JÄTTEGOTT! DS:

wiolettan sa...

Fy för dessa flimmerattacker. Jag förstår precis hur du känner det. Nu för tiden får jag ofta förmaksflimmer och det känns härligt då man får känna sig som människa igen.
Trevligt att läsa dina svar på frågorna.
Ha det så bra det går och GOD JUL.
Kram!

Ingrid sa...

Vad jag har förstått är flimmerattackerna inte farliga bara de inte blir för långvariga, då måste jag ta kontakt med akuten, men mina brukar gå över på en 5-6 timmar, men väldigt obehagligt är det. Det känns som om man skakar helt invärtes.
Nu är det lugnt igen, så jag hoppas att det förblir så.
Kram

Ingrid sa...

Här är det grönt, men det har kommit lite snö i natt, så taken är vita i alla fall och det är någon enstaka minusgrad.
Kram

Ingrid sa...

Ingrid sa...

Ja, du vet ju vad det innebär.
Ha en riktigt God Jul ni också!
Kram

Helena sa...

Krya på dig, hoppas du inte stressar i julen.

Ingrid sa...

Jag tar det med ro!
God Jul på dig!

Beppan sa...

Intressant detta med jultraditioner!
Skiljer sig en del över landet och över tiden...
Kram :-)

Ingrid sa...

Vi får våra traditioner från lite olika håll. Jag har med mig några hemifrån och har fått några från Åkes familj. Hans mamma kom från Värmland, så hon hade nog med sig en del därifrån.
Kram