tisdag 1 januari 2019

Gott Nytt År!

Visst är det lite speciellt när det blir ett nytt år. Det känns på något sätt som om man får en ny chans, men vad kommer 2019 att innebära? Hur kommer den här vintern att bli och sommaren? Jag hörde på radion att redan nu är grundvattennivån här på ön på tok för låg. Vad händer om det blir en lika varm och nederbördsfattig sommar i år som förra året. Det finns många frågetecken och många anledningar till oro.

Nyårsafton, som vi firade här hos mig för första gången, blev en trevlig kväll med god mat och förutom Bosses hummer, så hade Eva med sig en underbar lammsadel och råstekta grönsaker. Det var hur gott som helst och vi tog det i lugn takt. Sista halvtimmen innan tolvslaget tittade vi på sändningen från Skansen och Persbrandt skötte sig tycker jag. Vid tolvslaget hördes det några smällar här på Odvalds och Fridolf blev lite rädd, men det var inte så farligt. Annars var det en lugn kväll.

Bosse bidrog med sin goda gratinerade hummer
När jag kom upp i dag och fått på mig kläderna, gick jag ut till soprummet med hummerskalen och då upptäckte jag att det var riktigt skönt ute, även om det blåste en del, så jag bestämde mig för att gå ut på en promenad. Och det var flera än jag som kommit på samma tanke, för jag mötte många, både bekanta och obekanta. Det blev en hel rad med GottNyttÅr-hälsningar.

Nu blev jag tvungen att googla
När jag kom ner till Donnerska Parken fick jag se den här skylten om cykelleden och började fundera över hur länge den suttit där, för jag kunde inte komma på att jag sett den förut. När jag kom hem googlade jag och det verkar som om de gamla skyltarna bytts ut mot de här rödvita någon gång under sommaren. Något som gått mig helt förbi!

Första januari 2019 och flaggan vajar över Odvalds.
Jag hade ju hört på radion att det skulle blåsa, men inte var det så farligt, så jag blev onekligen lite förvånad när jag fick se på helagotland.se, att SMHI har gått ut med en klass 2-varning. På grund av en annalkande stormen tvingas Destination Gotland nu att ställa in samtliga turer till både till Nynäshamn och Oskarshamn under onsdagen. "Vi beklagar störningarna", säger vd Christer Bruzelius till de 5 000 personer som påverkas av beslutet.

Det är bara att hoppas att prognosen inte stämmer, så att det inte blir så illa som befarat. Jag har för säkerhets skull ställt in min lilla granbock i lä, så att den inte ska flyga iväg någonstans.

Ha en fin nyårsdag!

19 kommentarer:

Laila Ö sa...

Gott Nytt År!
Vi gick en promenad nu på eftermiddagen. Det var sol och delvis blå himmel och inte speciellt blåsigt ännu.
Ha det gott!

znogge sa...

Vilket trevligt och bra firande på alla vis! Vi var också nöjda med vår afton som gick i lugnets tecken. Men nu vänder vi blad och tar oss an 2019.

God fortsättning!

Kram

Ann-Marie sa...

Vi har haft koll på väderprognosen de senaste dagarna då vi för flera dagar sedan såg på SMHI att det var hårda vindar på ingående.
Sonen med familj var bokade till onsdag morgon så i lördags bokade han om till ikväll och tur var det annars hade de missat sina jobbturer ons.natt och torsdag. Så är det att besöka hemön.
Nu sitter de på båten och jag tror det blir en ganska jobbig hemresa för dom.
Lilleman grät och ville inte åka, jag tycker ju om att vara här sa han. Men snart är vi återförenade igen för om några dagar är det min tur att resa ner.
God fortsättning på det nya året Ingrid
Kram

wiolettan sa...

Det är trevligt att ha besök av nära och kära, om man orkar, umgås, äta gott och bara vara, härligt.
Det ser gott ut där på tallrikarna.
Gräsmattan ser onekligen mycket grön och fin ut, fast det är januari. Ja, 2019 är ett oskrivet blad och vi får se hur det året utvecklar sig. Jobbigt detta med vattennivån, verkar olycksbådande.
Vi har fått kraftiga vindar och mer ska det visst bra. Bra att du tänkte på lilla granbocken.
God fortsättning önskar jag dig.
Kram!

sjusoverskan sa...

Skönt att du var hemma med nära och kära och firade in nya året!
Vi skulle vara hemma ensamma men fick en inbjudan av kära kusinen att fira med dem och ett annat par, som vi umgås med, så roligt! Vi åt oss igenom ett stort fat med kräftor, ost och kex och en jättegod kaka till kaffet.
Mm, Persbrandt skötte sej väl men ska man läsa en dikt så tycker inte jag att man ska göra om den...
Ett gott nytt år önskar jag dej!
Kram Inger

Ingrid sa...

På förmiddagen var det jätteskönt och det har sett bra ut hela dagen faktiskt.
Kram

Ingrid sa...

Ja, nu är det dags att vända blad. Spännande ska det blir!
Kram

Ingrid sa...

Vilken tur att de hann att boka om. Hoppas att inte hemresan blir alltför otrevlig.
God fortsättning själv!
Kram

Ingrid sa...

Tack detsamma Wiolettan!
Kram

Ingrid sa...

Vi brukar annars fira nyårsafton hos Bosse, men med Carina i rullstol blev det enklare för dem att komma hit.
God fortsättning!
Kram ♥

Monica sa...

Vilken trevlig nyårsafton ni verkar ha haft och maten låter ju helt underbar! Vi hade också en lugn nyårsafton hos min syster med god mat och dryck.
Och visst är det lite pirrigt med ett nytt år - hur ska det bli?
Här har vi haft nästan storm idag, så jag vågade mig inte ut, det flyger kvistar och grenar från träden och vår hammock ligger upp och ner på altanen.
En riktigt god fortsättning på det nya året önskar jag dig!
Kram, Monica

Husbilen-Ellen sa...

Ni såg ut att ha haft en fin nyårsafton. Vi hade mer blåst då än vad vi haft idag. 6,1 grader när vi gick ut på promenad, men vinden gjorde att det kändes svalare. Ha en riktigt god fortsättning på 2019!

Musikanta sa...

Jag läste någonstans att man inte ska oroa sig för det man inte kan påverka. Med tanke på vad du skriver i början av inlägget. Lättare sagt än gjort förstås.

Jag är ju alltid orolig när barn- och barnbarn är ute och reser men inser att jag inte kan göra mycket åt det. Så därför försöker jag tänka så. Man får ta en dag i taget och glädja sig åt det som är bra.

Önskar dig en god fortsättning på det nya året.
Kram från Ingrid

Ingrid sa...

Det är svårt att tänka sig att det ska kunna bli sådan blåst i morgon att färjorna inte ska kunna gå, för ännu är det inget att tala om. Här är det nästan stilla nu.
God fortsättning. ♥

Ingrid sa...

Tack detsamma Elisabeth!
Kram

Ingrid sa...

Det är nog ett klokt resonemang, att inte ta ut bekymren i förskott, men ändå känns det lite oroligt inför framtiden. Både för mig personligen och för Moder Jord.
Kram

Gunnel sa...

Hos oss har det blåst rejält. Vår trädgårdstunna, som är ganska mager över vintern, tog sig en inspektionsrunda i trädgården. Tack och lov att vi har höga häckar så den inte flög in till någon av grannarna. Kram

Ingrid sa...

Det har blåst hemskt här i natt och krukorna med ljung och annat har blåst omkull. Nu har satt in dem i kökshörnan och hoppas att de får bli kvar där.
Kram

Lena i Wales sa...

Den maten ser god ut!
Vad jobbigt för många när färjorna är inställda, men vem vill ge sig ut på havet om det inte är säkert.
Ha det bra!