torsdag 31 januari 2019

Planeringslunch - www

I strålande solsken åkte jag och SPF:s kassör iväg till Stenkumla vid halvtolvtiden. Vi var bjudna till föreningens ordförande på lunch, men huvudsyftet var att vi skulle planera inför måndagens årsmöte.  Det har varit kallt i natt! När jag gick till sängs var det nästan -8º och när vi åkte var det ännu -2º. Vägarna vara isiga och spåriga, men Laila körde vant och säkert. Jag slapp med andra ord ta fram Golfen i dag också. 😊

Irma bjöd på en god lunch och en titt runt i det vackra huset, innan vi slog oss ner och gick igenom dagordning, valberedningens förslag och annat viktigt. Så nu är vi redo!

 Och så tar vi ett gutamålsord igen: Det nygutniska ordet för det världsomfattande nätet (World Wide Web) är värdsgane, världsgarnet. Det svenska språket utvecklas (eller avvecklas, det beror på hur man ser det) och ändras och så gör också gutamålet, det är tydligt.

Nu har man svårt att tänka sig en tillvaro utan värdsgane. Tänk så fort det går att anpassa sig och lära sig utnyttja alla nymodigheter. Så behändigt det är  att kunna googla i stället för att springa iväg och leta i uppslagsböcker när det är något man undrar över. Korsordslösningen har fått helt andra dimensioner än tidigare och inte kunde man väl för några år sedan tro att man skulle kunna swisha iväg pengar direkt in på någon annans konto. Och att kunna se varandra när man pratar i mobilen eller via datorn. Inte kunde man drömma om något sådant! Jag som till och med är uppvuxen utan tv. Undrar vad som väntar i framtiden?

Trevlig kväll!

5 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Vilken trevlig träff du var på! Gotlänningarna är väldigt aktiva i föreningslivet, har jag förstått, roligt. Här i stan ledsnade jag på SPF så jag har gått ur, jag är med i annat.

Jag är också uppväxt utan TV i barndomen. Min pappa var framstående tekniskt, så hade det funnits pengar, så. Men när väl TVn kom hem så byggde han egna antenner och kunde ta in Italien!
Jag tänker många ggr på min pappa, vad han skulle ha sagt och tyckt om nutidens teknik. Han skulle ha anammat direkt.
Visst är www fantastiskt!
Kram, Gerd

Znogge sa...

Visst har den nya tekniken underlättat otroligt mycket för oss! Uppslagsverk är helt passé numera och man klarar sig även utan en ordlista. Vi har vant oss snabbt!

Kram och god kväll.

Monica sa...

Så skönt att du fick lift med en skicklig chaufför i det hala väglaget!
Här har vi fortfarande plusgrader och ingen snö...
Det låter så trevligt och informellt med lunch och hemma-hos-visning på sammanträdet!

Världsgane, eller -garnet, var ett bra namn tycker jag; vi har så många engelska ord i svenskan numera.
Och visst har man blivit beroende, fast mobiltelefonen har jag fortfarande inte riktigt anammat... Men jag är så glad för Facetime, så att jag kan prata med och se mina små barnbarn på Älgö!
Ha det så bra, kram till dig, Monica

Musikanta sa...

Jag tycker nästan det räcker nu med nymodigheter. Men håller med dig om att det är fantastiskt att kunna få information så snabbt genom datorn. Sällan jag ens tittar i en kokbok numera utan letar recept på nätet. När det gäller korsord är ju google ovärderlig. Roligt att även dialekter utvecklas!
Kram från Ingrid

http://kraka.moah.se sa...

Världsgarnet var ett väldigt bra namn på det nystan av förbindelser över världen som vi använder dagligen. Utan det garnnystanet hade ju t ex du och jag aldrig lärt känna varann.

Du verkar haft en bra dag igår. Det hade jag också, kommer att skriva om gårdagen sedan. Idag, eller ikväll egentligen, ska jag börja jobba på min nya avdelning.

Kram