onsdag 2 januari 2019

Stormen Alfrida

Pling...sa mobilen i morse. Ett sms redan kvart i åtta? Jag misstänkte genast att det var från GEAB och visst var det så; Strömlöst i Klinte, Fröjel och Eksta. Felsökning pågår. Beräknas klart  2019-02 12.00. Här har vi dock ström och det är ofta så att avbrotten drabbar södra delen av Klintehamn, medan vi här i Odvaldsområdet klarar oss.

Så länge jag bodde på Stenstugu hade jag total koll på väderleksläget, för ligger man under ett plåttak hör man regn och blåst, men så är det inte här. I natt har det blåst upp till orkanstyrka i byarna, men jag har inte hört någonting. I och för sig kan det vara skönt, men på samma gång känner man sig nästan lite isolerad. Här vet man inte alls vad som väntar förrän man gläntat på persiennen och tittat ut.

När det blev ljust kollade jag läget och på baksidan var enda spåren av nattens oväder, att grannens julgirlang slitit sig och kommit in till mig och på framsidan hade krukorna med ljung blåst omkull. Nu har jag lyft in dem i kökshörnan och där står de bra tillsammans med granbocken.

2019 inleds alltså med storm och årets upplaga kallas för Alfrida. Lite lätt kornsnö far dessutom i luften då och då. Lillnyårsdagen 2015 inleddes likadant och då hette stormen Svea och bara drygt en vecka senare var det dags för stormen Egon, som ställde till en hel del elände..

Kristers svärföräldrar är på ön och de skulle komma ut till mig i dag på lunch, men har lämnat återbud. De vill inte ut och köra på okända vägar när det blåser så hemskt. Gotlandsradion varnar och varnar och vädjar till folk att hålla sig hemma, så det är väl klokt av skåningarna att de håller sig i Visby, men lite tråkigt för mig givetvis.

Pling....sa mobilen igen klockan 11.20 - Strömlöst i Klinte, Fröjel och Eksta.
Felsökning pågår. Beräknas klart 2019-02 16.00.
Stackars de, som hör till de här områdena, för nu har de varit utan ström länge och även om det bara är någon enstaka minusgrad, så vet man hur kallt det blir inomhus om man inte kan elda. Enligt radion är ca 9000 hushåll på ön utan ström, så jag känner mig verkligen privilegierad som kunde värma min glögg i micron.

Trevlig Leilnöiårsdag!

14 kommentarer:

Monica sa...

Gotland verkar drabbas ofta av strömavbrott, tycker jag! Peppar, peppar, det händer otroligt sällan här. Men storm har vi! Det viner rejält kring knutarna! Jag förstår vad du menar med att man är lite isolerad från vädret inomhus numera. Vårt hus var ju sommarstuga förut med papptak och det var ganska mysigt att ligga och lyssna på hur det "paddrade" på taket, som min mamma sa. Men det är ju skönt med isoleringen ändå...
Ha det gott, kram, Monica

skogsnuvan sa...

Jag gjorde mig redo för storm. Tappade upp vatten, såg till att ved var inne och att batterierna i radio och ficklampor var riktiga. Här brukar det ju bli strömavbrott länge och vägarna är ofta igendrivna men det blev kortvarit och idag skiner solen och blåser nästan inte alls.

http://kraka.moah.se sa...

Här i Borås blåser det också. Mest kännbart var det i morse när jag skulle upp för sista backen till vandrarhemmet, då tog det i ordentligt.
Men det måste ha blåst rejält inatt. Överallt fick jag kliva över grenar som blåst ner, en del riktigt grova så det kändes skönt att jag var inomhus under natten.
Får väl se sen hur det är när jag ska till jobbet, jag brukar gå vid 19:30-tiden.
Du får ha en god fortsättning!
Kram

znogge sa...

Nog har det blåst rejält och blåser gör det fortfarande även om det har avmattats något. I vårt hus knäpper, visslar och tjuter det vid hårda vindar så det var inte helt lätt att sova i natt. Vi är omgivna av hav på nästan alla sidor så det brukar friska i rejält här. Kanske samma sak hos er? Dock slapp vi strömavbrott vilket var skönt. Lite tråkigt med dina lunchgäster men det är kanske bäst att ta det säkra före det osäkra.

Kram och god onsdag!

Ingrid sa...

I somras hade vi många strömavbrott och det berodde på ombyggnationer av stationen i Ygne. Sen har det varit lugnt tills nu.
Kram 💓

Ingrid sa...

Så skönt att ni slapp lindrigt undan. 😍

Ingrid sa...

Hoppas att vinden mojnat tills du ska iväg!
Kram 💕

Ingrid sa...

Visst var det lite snopet att de inte kom. Jag hade ju gjort upp lite planer för dagen 😜
Kram

Musikanta sa...

För oss är det likadant när strömmen går, det blir kallt och vattnet tar slut. Vi hade strömavbrott i natt men det kom tillbaka efter några timmar. Men vi har fyllt på några vattenhinkar för att ha till toan. Och några flaskor med dricksvatten. Hör ju på Ekot att det nästan är kaos på Gotland men att vinden ska avta. Förhoppningsvis gör den det.
Kram från Ingrid

Ingrid sa...

Här har det varit rätt besvärligt, men det börjar nog avta nu.
Kram

Tigerlilja sa...

Skönt ändå att du hittills sluppit elavbrott! Vi hade rätt ofta avbrott redan före stormen Gudrun, som mest ett drygt dygn ett par gånger, men Gudrun slet ju ner ledningarna från 30-talet, så efter de tolv dygnen blev det bättre.

Ingrid sa...

Vi har klarat oss helt utan avbrott i dag. Även telekommunikationen har det varit avbrott på här på ön, men jag har inte märkt någonting. ♥

sjusoverskan sa...

Inget avbrott i elen här heller men däremot har två träd på tomten blåst omkull. Som tur är för grannen (träden står på hans tomt och jag har bett honom om att ta ner dem) så klarade husen sej från att få träden på sej!
Kram Inger

Susie på Stjärnarve... sa...

Vi hade elavbrott mellan 05.0-08.00 först, sen fick vi tillbaka elen i ett par timmar och sen var det avbrott igen till 18.30. Men då hade vi redan först ätit en kall lunch och sen en kall middag. Inte kul!
Dessutom började kylan tränga in utifrån så jag tände 22 ljus i matrummet och satt mig sen där för att läsa - inte så lätt i ljussken fakiskt, men det gick. Rolle och Santos la sig i sängarna och lindade in sig i filtar och plädar. Snacka om man var lycklig när elen kom tillbaka.....
Jag kollade hela tiden på Geabs internetkarta om hur det låg till och såg att Klinte, Fröjel och Eksta skulle ha fått tillbaka elen - men inte vi inte. Vi tillhör ämligen Sproge (?) som sista hushåll och när våra vänner i Eksta är utan el har vi, men när dom har så har inte vi!
Idag fortsätter inlassandet av saker och ting i dom inflyttade skåpen. Jag har kommit till tidningar och böcker i våra respektive hobbies; Alla mina bonsai-, trädgård- och matrelaterade och alla Rolles tekniska- och musikrelaterade. Och vi har massor, men nu åkte Rolle iväg till återvinningen med hela bilen full och då följde 4-5 pappkassar med sånt med. Skönt - för har man inte tittat i dom på en massa år ska man ju inte spara dom!!
GOTT NYTT ÅR/Susie