fredag 14 december 2018

Luciakvällen i Visby

Jag hade en väldigt trevlig eftermiddag och kväll igår i Visby. Jag tog en buss som gick ganska tidigt och började med att julhandla på Östercentrum innan det var dags att gå till Ann-Marie. Det var lugnt i affärerna och jag var ganska snart färdig med det jag skulle ha tag i. Vi ska inte ha så mycket julklappar och köper inte till alla,  utan bara familjevis. Men jag har fått tillstånd att köpa så mycket jag vill. Vad de nu menar med det?

Det var lite grått och det regnade en aning, men det var milt i luften, precis stilla och halkfritt,  det är man tacksam för.

Österport
Naturligtvis gick jag in på Siesta och åt min favoritbakelse. Den här innehöll två stora jordgubbsbitar, två vindruvor, en skiva kiwi och två bitar ananas och så en god gelé över hela härligheten.. 
Sedan gick jag till Irisdahls blomsterhandel och köpte en blomma till Ann-Marie. Man vill ju inte komma tomhänt.
Hos Ann-Marie samlades hennes vänner, både med och utan hundar och vi fick njuta av en väldigt god risgrynsgröt och skinksmörgåsar och senare blev det kaffe med lussebullarr och kakor. De andra gick så småningom hem, men jag satt kvar en liten stund till och sedan följde Ann-Marie och Baxter mig till bussen.

Kommunikationerna mellan Visby och Klintehamn är verkligen bra. Den buss jag åkte hem med  gick 21.45 och om jag velat hade jag kunnat åka ändå hem till Odvalds, men jag kom på att jag ju kunde passa på att få hem bilen från Preem, för de hade ringt från verkstaden och sagt att den var färdig. Så när vi kom till Klintehamn bad jag chauffören stanna vid macken och det var han bussig och gjorde. Där stod Golfen, nyservad och fin och väntade på mig.  Eller fin och fin, den var ju lika lortig som när jag lämnade in den förstås, för någon biltvätt ingick inte i servicen.

Nu ska jag åka dit och betala kalaset - vanlig service inklusive kamremsbyte.  Det är inte billigt att ha bil!

Tack Ann-Marie!

20 kommentarer:

Syster Kerstin sa...

Vilken trevlig heldag i stan ! Själv är jag äntligen färdig med julbaket så nu återstår bara knäcken.
Önskar dig en trevlig tredje adventshelg !
Klem.

Ingrid sa...

Tack detsamma!

Monica sa...

Haha, ja, man undrar lite om dom vill att du ska köpa massor med julklappar? 😂 I år ger vi bara julklappar till de omyndiga barnbarnen, eftersom vi inte ska fira jul med våra döttrar. Vi ska ha en enkel knytkalas-julafton med min syster och hennes familj. Ganska skönt när jag inte är så pigg...
Så trevligt du har haft det med kalaset hos din väninna! Och julgröt och skinksmörgås - bättre kan det ju inte bli!
Jättebra att ni har bra kommunikationer in till Visby! Det kommer ju en tid när man inte vill köra bil längre! Men fiffigt att komma att tänka på att du kunde hämta bilen på hemvägen! Skönt att den är nyservad inför vintern!
Ha en fin fredag, kram från mig!
Monica

Gunnel sa...

Så underbart med så bra kommunikationer. Det kan vi inte skryta med här. Vi är tvungna att ha bil för att kunna åka ner i samhället och handla, för det är ca 3 km dit. Att kämpa på upp över åsen med tunga matkassar är inget jag klarar av. Kram

znogge sa...

Vilken bra dag på alla vis! Så smidigt dessutom att du kunde hoppa av och hämta bilen. Det kallar jag service :D

Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Nej inte är det billigt att ha bil inte - men det är fantastiskt skönt och bekvämt och roligt dessutom! Sen tror jag inte att vi skulle kunna klara oss utan bil här - fast vi har två. Låter lyxigt, men den andra bilen är en liten skåpbil, mycket bekvämt när man bor i villa. Förr hade vi ännu fler för då hade vi 2-3 samlarbilar också. Men det har vi lagt av med numera.

Fick nyss besked om att min väninnas änkling Jola tackar nej till julaftonsmiddagen - och det är nog första gången jag tycker att det är otroligt skönt! Låter kanske konstigt, men som det ser ut här hemma räcker det så bra med våra närmaste vänner Cronis & Beth. Dom bryr sig inte så mycket!
Men det är också så att Jola äter "ingenting"; Inga grönsaker, ingen ost, ingen fisk, inga såser m.m. m.m. När han ska vara med på en middag är det pommes & lövbiff utan tillbehör som gäller till honom. Enormt trist. Så när vi ska äta "sillbord" tar han en macka med smör på, det är allt. Och när vi sen övergår till "fiskbordet" med 3 sorts lax, inlag böckling, ägg med räkor & majonnäs, äter han ingenting! Sen äter han bara skinka, köttbullar, prinskorv med kokt potatis - utan något till. Alltså är det fruktansvärt tråkigt att bjuda honom på mat! (Konstigt att han inte fått skörbjugg!?)Bibbi däremot ÄLSKADE att komma hit och äta. Hon fick ofta önska sig olika rätter när hon bodde här och så försökte jag göra nåt riktigt gott åt henne. Sen bjöd hon mig på nån bra krog, för det gillade hon också!
KRAM/Susie

Laila Ö sa...

Låter som du haft en behaglig dag i Visby. Vi har varit i stan och shoppat i dag. När jag kom hem var jag på 99-års uppvaktning och fick kaffe o tårta. Ikväll blir det Hamncaféet m julmat.
Kram

Tigerlilja sa...

Så fina bilder från Visby! Och så praktiskt att det fungerar med bussarna, även om det är smidigt att ha bil.

http://kraka.moah.se sa...

Skönt att det fungerar med bussarna. Min erfarenhet, fast det är nästan 30 år sedan, är att det va hopplöst att åka runt med buss på Gotland. Men jag gissar att den bofast befolkningen ökat där som på många andra populära ställen.

Den där bakelsen ser verkligen god ut! Men du verkar ha fått en hel del gott hemma hos Ann-Marie också.

Skönt att du kunde få med dig bilen på vägen. Är ju alltid det bästa när man kan kombinera olika ärenden.

Kram

Ingrid sa...

Ja, mellan Klitehamn och Visby funkar det jättebra att åka bus och när man fyller 80 år åker man dessutom gratis och det gör även alla som har rollator eller barnvagn.
Kram

Ingrid sa...

Givetvis finns det många delar på ön där busstrafiken är i stort sett obefintlig, men vi har det jättebra på det planet.
Visst är det behändigt att ha en bil och än så länge tänker jag ha den kvar.
Kram

Ingrid sa...

Det var mycket behändigt. Vi har trevliga och serviceinriktade busschaufförer.
Kram

Ingrid sa...

Det måste vara tråkigt att vara så begränsad i födointaget som Jola. Det gäller ju att få i sig alla de viktiga näringsämnen med vitaminer och allt, men det är inte lätt äta när aptiten är dålig.
Kram

Ingrid sa...

Jag har hört flera som skulle dig och jag hoppas att det smakade bra.
Kram

Ingrid sa...

Jag gillar att åka buss och gör det alltid om jag inte har några speciella ärenden som kräver transport av tunga grejer t ex. ♥

Ingrid sa...

Åka runt på ön med buss för att turista är nog ganska hopplöst, för det är stora delar som inte har någon busstrafik alls.
Kram

Monica sa...

Alla över 75 borde få åka gratis i hela landet, tycker jag! Man kan ju undanta rusningstiderna på morgon och eftermiddag. Det är många äldre som har svårt att klara betalningen, när man inte får betala med pengar - alla har ju inte mobil!
Kram igen!

Ingrid sa...

Här kan man betala med både pengar och kort på bussarna, men jag kan hålla med dig om att 75 år vore en bättre åldersgräns.
Kram

Helena sa...

Låter som en fin Luciadag för dig. Vilken bakelse! Sån ska dom lagas, med massa gott blandat.
Hoppas bilenm fungerar nu, och ni inte har halt.
Trevlig helg.

Musikanta sa...

Så vacker bilden är med Österport. Visby är en fin stad och jag förstår att den är ännu vackrare med all julskyltning.
Kram från Ingrid