söndag 19 augusti 2018

Sommar i P1 - Final med knorr

Det är lite halvmulet i dag, men varmt och skönt, så efter en lätt lunch la jag mig ute i solstolen, för att lyssna på finalen av Sommar i P1 med dagens värd Rennie Mirro, artist och skådespelare, 46 år, född och bosatt i Stockholm. Det var hans debut som sommarvärd och han bjöd på ett  program, som hade ett annorlunda upplägg än det brukar vara. Vanligen sitter sommarvärden i en studio och berättar sin historia och spelar skivor för oss lyssnare, ibland är det inspelat, ibland sänds det direkt, men dagens program var inspelat med publik, orkester och gästartister; Rennies pappa Eric Bibb och systrarna Sarah Dawn Finer och Zoie Kim Finer och kompisen Joachim Bergström medverkade.

Huvudpersonen var givetvis Rennie Mirro och hans sommarprat var klassiskt. Jag vill inte vara respektlös, men ingredienserna var som de brukar vara; barndomen, familjen, några betydelsefulla släktingar, karriären, äktenskap, glädje över barn, skilsmässor och så ett tragiskt avslöjande, i det här fallet sexövergrepp i barndomen. Allt satt som det skulle och det var ett bra program, som det känns som om vi borde få se det på teve.

Läs mer  om dagens program med Rennie Mirro och se bilder från inspelningen.

Nu är det slut på Sommar i P1 för i år och jag, som trodde att jag skulle lyssna på väldigt många, inser att det blev inte så. Lite dryg tjugo stycken har jag följt i de 90 minuterna och så är det några som jag gjort processen kort med.  

Mina favoriter blev: Inge Thulin, Anders Berglund, Johan Waltelius, Uje Brandelius, Mark Levengood, Claes Månsson och Sara Danius.

Nu är det bara att vänta på Sommar i P1 2019!


14 kommentarer:

Monica sa...

Och jag har, som vanligt, bara kommit ihåg att lyssna några få gånger... Får bli bättring nästa år!
Jag brukar titta på programmen "Sommarpratarna" när dom går på TV. Det är fem st sommarpratare/gång och man får höra en bit av deras sommarprat och så diskuterar dom det och ställer frågor. Brukar var ganska trevligt!
Lite molnigt här idag också och ca 22 grader. Hösten är på väg...
Ha en fin söndagskväll, kram, Monica

Ingrid sa...

Jag brukar också se på Sommarpratarna. Det är ett jättetrevligt program. Visst känns det höstlikt!
Kram

Unknown sa...

Den som missat något sommarprogram kan ju göra som jag,ladda ner dem och lyssna när det passar. Gäller även sommarprat från tidigare år.

skogsnuvan sa...

Jag har inte lyssnat på ett enda fast jag tänkt det när jag nu fått en radio som jag kan ha nere vid sjön för det är ju där jag varit stor del av sommaren. Badat och badat och fixat och donat där nere vid stranden. Nu har det stormat i en hel vecka och jag misstänker att det är slutbadat för vattnet har nog kallnat

Geddfish ♥ sa...

Jag ska erkänna att jag knappt lyssnat på någon sommarpratare i år, jag har inte hunnit! :D
Jag såg att Sara Danius kommer på TV ikväll i "Min sanning" på TV2.
Kram, Gerd

Märtha sa...

Tyvärr är jag alldeses för radiooaktiv, har inte lyssnat på sommarpratare här i Finland i år! Men jag har saknat dig, så nu måste jag ta mig i kragen och söka upp dig! Löste just ett korsord i Allers med några sommarpratare, klarade utan hjälp endast Sara Danius och Markoolio, Marko Lehtosalo. Huvudet var ovanligt trögt idag. Ha det gott, hoppas jag hittar dig bättre i fortsättningen!

Ingrid sa...

Enligt mig ska Sommar i P1 avnjutas kl 13.00 på rygg i solstolen. Allt annat är bara fel. Ett program i år lyssnade jag på i sängen, eftersom det inte var solstolsväder och då somnade jag.

Ingrid sa...

Så härligt att ni också fick en så fin sommar. Nu nalkas hösten, men här söderut hoppas vi på ännu några fina veckor.
Kram

Ingrid sa...

Det absolut ingen lag på att lyssna på Sommar i P1. Det finns ju annat att sysselsätta sig med.
Kram

Ingrid sa...

Markoolios sommarprogram tillhör också årets favoriter. Jag gillar honom.
Kul att du hittat hit Märtha!

Husbilen-Ellen sa...

För mig har det inte blivit några program, i alla fall kommer jag inte ihåg något. Sen vi kom hem från Island har jag glömt bort sommarpratarna. Det har varit full upp ändå.
Ha dé gott! Kramar

znogge sa...

Jag har lyssnat väldigt lite så mina föresatser kom tyvärr helt på skam denna sommar. Annat har helt enkelt lockat!

Kram och god kväll :D

Ingrid sa...

Ni har verkligen haft fullt upp i sommar, så det är inte så konstigt att det inte blivit något radiolyssnande.
Kram

Ingrid sa...

Man får ju prioritera och den här sommaren har nog lockat till andra aktiviteter än att lyssna på radion.
Kram