söndag 21 oktober 2018

Huskur

I dag är det soligt, ca 11º och det blåser ganska mycket, men det är nog inte någon risk för någon regnsyding* i alla fallNu har jag hållit mig inomhus ett par dagar, men  i natt sov jag ganska gott trots hosta och snörvel. Igår låg jag på soffan i stort sett hela dagen och såg på tv och jag gick till sängs ganska tidigt. Jag såg på Så mycket bättre en stund, men inte har det blivit så mycket bättre sedan förra året. Jag såg det inte då och kommer nog inte att se flera avsnitt av det i år heller.

Jag hostade ännu när jag lagt mig, men då tog jag till min vanliga huskur vid nattlig hosta; en ordentligt slurk Cointreau, det river till i halsen, men hostan försvinner och sedan sover man gott. Jag köpte en flaska på taxfree´n på flyget, för det är en likör som jag är väldigt förtjust i och den blir ju inte sämre för att den är en utmärkt hostmedicin. Fast inte trodde jag att jag skulle behöva skruva av den där korken så omgående när jag kom hem.

Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska äta til lunch i dag; fläskkotlett eller ugnspannkaka, men jag vet i alla fall vad det blir för efterrätt. Go'aste grannen Rut kom in med en skål hallon till mig för en stund sedan. Nog är det fantastiskt att det finns hallon så sent på året. Hon säger att hon plockat säkert 20 l nu den senaste tiden.

Hallon med lite grädde till, bättre efterrätt kan man ju inte få. Jag hade tänkt ta mig en liten kort promenad i det vackra höstvädret i dag och grädden är slut, så jag ska ta mig en vända till Konsum.

Trevlig söndag!

*Om man hör regnet innan det har hunnit fram, först som en stilla susning och sedan allt starkare, är det regnsydingen man hör. Då är det bäst att skynda sig in under tak, för då kommer det en störtskur.

10 kommentarer:

Monica sa...

Det var ju en trevlig hostmedicin du har! Cointreau är alltså inte bara gott utan nyttigt också!
Det låter som du var på bättringsvägen nu i alla fall! Jag gillar sammanhållningen i ditt område, ni verkar ta hand om varandra när det behövs!
Lite disigt här idag och jag mår inte så bra, så det blir nog mest innesittande för mig.
Fortsätt att krya på dig!
Kram, Monica

Ingrid sa...

Den innehåller ju apelsin och är jättenyttig. ;)
Tack Monica!
Kram

Syster Kerstin sa...

En sån lyx att få ett fat nyplockade hallon den 21 okt. , nog kan mansäga att tiden är ur led men i det här fallet är det ju positivt, mums!!! För övrigt är jag mycket nöjd med dig, du har lyssnat på kroppen och VILAT ! God bättring och en stor klem

Ingrid sa...

Tack syster!
Kramar och klemmer tillbaka!

znogge sa...

Nytta med nöje helt enkelt så den hostmedicinen kan man inte klaga på ;-)

Kram och ha en bra start på den nya veckan!

Ölandsvindar sa...

Trevlig medicin! Visst är det mysigt med de här hösthallonen! Mina torkade ledsamt nog bort i somras. Jag håller tummarna för att de orkar komma upp igen nästa år. Krya på dig nu!
Kerstin

Gunnel sa...

Den medicinen får jag nog skaffa hem och ha i medicinskåpet, för jag tycker också jag börjar känna mig lite krasslig. Den och ingefäratabletter borde göra susen. Hoppas du mår bättre idag. Kram

Ingrid sa...

Tack Znogge!

Ingrid sa...

Ruts torkade också bort i sommarhettan, men kom tillbaka när det började regna. Därav den fina höstskörden.
Kram

Ingrid sa...

Gör det, för den kan jag verkligen rekommendera.
Tack jag mår lite bättre.
Kram